dinsdag, 28. december 2004 - 11:19

Onrendabele lijnen duurder dan gedacht

Den Haag

De twintig onrendabele spoorlijnen in Nederland kosten de overheid en de NS dit jaar samen meer dan 181 miljoen euro. Op sommige trajecten moeten reizigers met vijf- tot tienduizend euro per jaar gesubsidieerd worden. Dat meldt de Volkskrant op basis van vertrouwelijke cijfers van het ministerie van Verkeer en de NS. Foto: Ronald Fleurbaaij.

De kosten zijn ruim twee keer zo hoog als waar tot nu toe van uit werd gegaan en de NS wil daarom meer geld van het Rijk of minder verplichtingen om onrendabele lijnen te blijven exploiteren. . Nu moet het spoorbedrijf een verplicht aantal zitplaatsen leveren, moet een station een vast aantal keren worden aangedaan en geldt de dienstregeling van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Om de kosten omlaag te brengen wil de NS weekenddienstregelingen invoeren, tariefdifferentiatie in spits- en daluren, minder of kortere treinen en het minder uren op een dag rijden. Ook is het volgens de NS soms goedkoper om een bus te laten rijden, maar daar willen de Tweede Kamer en de vakbonden niet aan.

Volgens de bonden schrijft de NS teveel kosten toe aan de spoorlijnen waardoor ze niet te exploiteren zijn. Met minder kantoorpersoneel kunnen de sporen wel rendabel gemaakt worden, denken de bonden.
Provincie:
Tag(s):