vrijdag, 17. december 2004 - 21:52

Winterbanden

Lelystad

De meeste automobilisten rijden het hele jaar op zomerbanden. Toch levert de moderne winterband ook de Nederlandse automobilist voordelen op. Wat zijn deze voordelen en wanneer zijn winterbanden nodig?
<BR>

Via vier stukjes rubber - niet groter dan een A4-tje - wordt de kracht van een auto overgebracht op de weg. Omdat die krachten groot zijn worden aan autobanden zeer hoge eisen gesteld. Eén type band kan niet aan alle eisen, die door seizoenswisselingen veranderen, voldoen. Daarom biedt de bandenfabrikant twee soorten banden; de zomer- en winterband.

Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om meer grip te bieden tijdens glibberige en koude omstandigheden. Dit wordt bereikt met een ander soort profiel en een zachtere rubbersoort.
Het profiel is opgebouwd uit een soort lamellen waardoor de band zich als het ware vastbijt in de sneeuw. De minimale wettelijke profieldiepte is voor een band 1,6 mm maar de winterband verliest zijn goede eigenschappen eigenlijk al vanaf zo'n 4 mm.
Gewoonlijke wordt rubber - naarmate het kouder wordt - stugger en verliest daardoor zijn grip. De aangepast rubbersamenstelling van een winterband is nog flexibel bij zeer lage temperaturen (dit in tegenstelling tot de zomerband, die zijn flexibiliteit behoud tot ca 7°C).

De bandenspanning ligt bij een winterband gemiddeld 0,2 atmosfeer hoger dan bij een zomerband. Raadpleeg voor de juiste bandenspanning het instructieboekje van de auto. Een afwijkende bandenspanning kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Tijdens het remmen trekt de auto namelijk naar de kant waar de bandenspanning het laagst is, met alle gevolgen van dien. Dit geldt voor zowel de winter- als de zomerband. Controleer dus regelmatig uw bandenspanning!

© BON/Sjaak/archief foto: De Coninck
Categorie:
Tag(s):