vrijdag, 28. januari 2005 - 23:46

20 Brommobielen ‘gecrashed’

Amstelveen

Zonder rijbewijs en zonder helm in een ‘overdekte bromfiets’. Zo zou ik in het kort een brommobiel willen omschrijven; het straatbeeld wordt er steeds vaker mee gevuld.
<BR>Voor een prijs van rond de € 11.000,- is het voor de trotse bezitter vaak de laatste mogelijkheid mobiel te blijven.
<BR>
<BR>Het is voor de meeste weggebruikers niet duidelijk wat de verkeersregels zijn voor een brommobiel. Volgens de wegenverkeerswet is het een bromfiets,

maar de bestuurders dienen desalniettemin de verkeersregels te volgen die gelden voor de automobilist.
Met een maximum snelheid van 45 km/h moet hij gebruik maken van de rijbaan en mag de brommobiel niet op het fietspad. Hij mag echter niet op de autoweg en autosnelweg!

Het ledig gewicht van de brommobiel mag maximaal 350 kg bedragen, maar met de bestuurder en wat boodschapjes komt het totaalgewicht al snel op 450 kg. Met een snelheid van 45 km/h en dit gewicht komt de bewegingsenergie al op ruim 3.500 kg. Dit houdt in dat bij een aanrijding het gewicht van drie personenauto´s een meter van de grond kan worden getild. Om de bestuurder nu extra veiligheid te bieden en in geval van een aanrijding het letsel zo gering mogelijk te kunnen houden, heeft de brommobiel van Microcar een enorme veiligheidssprong voorwaarts gemaakt.

‘Met onmiddellijke ingang biedt dit merk voor haar brommobielen - als enige fabrikant - een bestuurdersairbag aan’ aldus Paul van Kassel, Directeur Microcar.
De brommobiel van Microcar is voorzien van een compleet veiligheidspakket. De Microcar is opgebouwd vanaf een verstevigd aluminium frame en samen met de kooiconstructie wordt de inzittenden een uitstekende bescherming geboden bij aanrijdingen. Uiteraard is deze botsbestendigheid tijdens uitgebreide botsproeven getest en gecontroleerd. De MC1 is aan de voorzijde voorzien van een kreukelzone die de vrijkomende energie bij een aanrijding absorbeert.

Een tweede belangrijk veiligheidsaspect van de Microcar wordt gevormd door de zogenaamde progressieve veiligheidsgordel, die zich zodanig aanspant, dat het lichaam niet aan de volledige druk wordt blootgesteld. Dit voorkomt onnodig letsel bij een aanrijding, want bij een snelheid van 45 km/u wordt het ‘drukeffect’ zo op de borst met de helft verminderd.
Het nieuwe elektronisch gestuurde airbagsysteem van Microcar reageert bij een aanrijding wanneer de sensoren de impact traceren. Indien nodig treedt het systeem dan in werking.

De ontwikkeling van de airbag is drie jaar geleden in samenwerking met Siemens opgestart, waarbij maar liefst 20 brommobielen werden ‘gecrashed’. Als onderdeel van een totaal testprogramma waarbij maar liefst 20.000 kilometers werden afgelegd over de meest uiteenlopende wegdekken en onder alle mogelijk denkbare weersomstandigheden.

©BON Sjaak de Coninck
Categorie:
Tag(s):