woensdag, 2. februari 2005 - 8:36

Aan het gas...

Bunnik

BOVAG heeft Richard Joosten, student Service & Retailmarketing, laten onderzoeken hoe door consumenten tegen LPG wordt aangekeken. Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeur van consumenten voor een bepaalde brandstof vooral wordt bepaald door aspecten als comfort en prestaties. Onder comfort (of gebrek daaraan) valt ook de ruimte die een autogastank inneemt en de tijd en moeite die het kost een LPG-tank te laten inbouwen.

Het financiële voordeel en het milieuvoordeel van LPG zijn voor een groot deel van de autokopers geen redenen om over te stappen op autogas. Als ze überhaupt al op de hoogte zijn van de voordelen. Benzine- en dieselrijders weten vaak weinig van de voordelen van autogas, zo stelde Joosten vast.

De definitieve brandstofkeus hangt erg af van het advies van de autoverkoper.
‘Omdat het voor zowel de veelrijdende automobilist als voor het autobedrijf (financiële) voordelen biedt om voor autogas te kiezen, is de aanbeveling richting het verkoopkanaal om meer te doen aan het vergroten van kennis over de financiële omslagpunten en de up-to-date producteigenschappen van het brandstofsysteem autogas’, concludeert de onderzoeker.

Het is volgens hetzelfde rapport aan de autogasbranche om, van werkplaats- tot importeursniveau, alle vooroordelen over LPG weg te nemen. Campagnes gericht op de consument zijn stukken minder effectief, de autoverkoper is het breekijzer voor de LPG-branche;aldus de BOVAGkrant.

©BON/Sjaak
Categorie:
Tag(s):