zondag, 24. april 2005 - 20:03

Alonso wint de Grand Prix van San Marino

Fernando Alonso heeft de Grand Prix van San Marino weten te winnen in een spannende race waarbij hij in de laatste 15 ronden een gevecht om de koppositie had met Michael Schumacher. Voor Alonso is dit zijn derde overwinning op rij en bouwt hij zijn voorsprong in het kampioenschap uit.

In eerste instantie leek het erop dat Alonso gemakkelijk naar de overwinning zou rijden toen Kimi Raikkonen’s McLaren in koppositie rijdende vroeg uitviel. Door extreem lang door te rijden voor de eerste pistop kon Schumacher zich vanaf de 14e plaats door het veld naar voren werken. Jenson Button werd ook nog ingehaald toen de jacht op Alonso kon beginnen.

Het team van BAR heeft vandaag laten zien dat ze flinke sprongen vooruit hebben gemaakt. Jenson Button finishte voor het eerst dit seizoen een race, direct op het podium.

Ook de rentree na 4 jaar testen van Alexander Wurz werd een success. De Oostenrijker, die Montoya bij McLaren moest vervangen, miste maar net het podium en eindige als 4e. Wurz liet zien dat hij het racetalent absoluut niet verloren heeft door het jarenlange testen in de schaduw van McLaren’s racecoureurs. Hij startte vanaf de 7e plaats en wist Takuma Sato’s BAR achter zich te houden.

Bij het privé team van Sauber begint de zon nu ook te schijnen. Villeneuve was de afgelopen weken onder grote druk komen te staan, er werd zelfs gefluisterd over een gedwongen vertrek na de Grand Prix van Spanje over twee weken. De oud- wereldkampioen behaalde met zijn 6e plaats broodnodige punten, wat hopelijk zijn positie bij Sauber verstevigt.

De twee Toyota’s van Jarno Trulli en Ralf Schumacher eindigden respectievelijk als 7e en 8e. Trulli kon in zijn thuisrace niet zoals de afgelopen 2 races een podiumplek behalen.

Bij de start kwam pole-man Raikkonen als eerste door de smalle bocht, gevolgd door Alonso. Het hele veld kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Trulli maakte een goede start, hij haalde Mark Webber voor plaats 4, achter Button. Sato haalde de Williams van Webber aanvankelijk ook in maar viel aan het einde van de ronde weer terug.

Raikkonen liep in het begin direct weg van Alonso met een voorsprong van 2.6 seconden in ronde 2, Button lag daar weer 3 seconden achter. Voor Alonso’s teamgenoot Fisichella ging het helemaal mis toen hij in ronde zes in Tamburello rechtdoor de muur inging.

In ronde negen vertraagde Raikkonen flink. Hij reed wel nog door maar in de pits gaf hij toch op. Ook de gloednieuwe Minardi PS05 van Patrick Friesacher gaf er in deze ronde de brui aan.

Aan het einde van de 10e ronde leidde Alonso met 8.4 seconden voorsprong op Button. Trulli lag 3e voor Webber en Sato.

In de zestiende ronde verloor Felipe Massa een deel van z’n voorvleugel, waarna hij een gedwongen pitstop maakte voor een nieuwe. Barrichello’s kleurloze optreden werd in de 17e ronde beslecht toen hij de Ferrari met een elektrisch probleem voor tweede keer in de pits parkeerde. Nu definitief.

Takuma Sato passeerde Webber in de eerste bocht aan het begin van de 22e ronde. Webber probeerde toch nog aan te haken voordat hij aan het einde van de ronde samen met Trulli de pits inging.

Alonso maakte net als Sato z’n stop aan het einde van ronde 23. Button kwam de volgende ronde binnen en reed in tweede positie opnieuw de baan op met teammaat Sato niet ver achter hem als derde.

Alexander Wurz stopte in ronde 25. Michael Schumacher, die op dat moment door de vele stops van z’n voorgangers was opgeklommen tot de tweede plaats, stopte 2 ronden na Wurz. Hij viel maar één plaats terug, weliswaar een halve minuut achter Alonso.

In deze fase maakte Schumacher 1 seconde per ronde goed op de leiders. Felipe Massa had een aanvaring met David Coulthard in de 38e ronde.

De tweede stop van Alonso gebeurde in ronde 42, wat veel eerder was dan z’n grootste uitdagers. Button was nu leider, maar Schumacher kwam snel dichterbij en passeerde Button onder luid gejuich van de uitzinnige tifosi met een prachtige manoeuvre in ronde 47.

Vervolgens reed Button in ronde 48 naar binnen voor de laatste brandstof en Schumacher stopte in ronde 49. Hij kwam maar net achter Alonso terug de baan op wat resulteerde in een superspannend gevecht om de leiding, 13 ronden lang.
Categorie:
Tag(s):