vrijdag, 7. oktober 2005 - 13:50

ANWB blijft bij resultaten eigen crashtest

Amstelveen

De resultaten van de ANWB/ADAC-crashtest van de Landwind blijven volledig overeind. Dat meent de ANWB na analyse van videobeelden van de nieuwe crashtest in opdracht van Landwind zelf. De ANWB meent- na overleg met de collega’s van de Duitse zusterclub - dat de bewering van Landwind dat deze auto wel voldoet aan Europese veiligheidseisen niet opgaat. Videobeelden van de tweede test (die ook voor de Europese toelating wordt gebruikt) lijken aan te tonen dat de Landwind hieraan niet voldoet. Het is duidelijk te zien dat het stuurwiel meer naar binnen komt dan volgens EU-normen is toegestaan.

De ANWB wijst erop dat Landwind de auto heeft laten testen met een acht km/uur lagere snelheid en met een voertuig dat is voorzien van een extra dwarsbalk. Dit betekent dat de resultaten van de twee testen niet zijn te vergelijken.

De ANWB juicht de eerste aanpassingen van de Landwind overigens toe. Maar er zijn veel meer verbeteringen in de constructie nodig om de veiligheid van deze auto op een gewenst peil te brengen:


-Een gedeelde stuurkolom, die wegklapt tijdens een botsing
-Een stabiel passagierscompartiment
-Geen scherpe en harde delen in het dashboard
-Ontkoppeling van pedalen tijdens een botsing

Een hoofdruimte (dak, ruiten, zijstijlen) zonder scherpe en harde delenDe ANWB meent verder dat de Europese wetgeving voor typegoedkeuring moet worden aangescherpt. Europese personenauto’s met een maximale toelaatbare massa van meer dan 2500 kg - bij de Landwind is dat 2510 kg - zijn nu ontheven van sommige toelatingseisen.

Ook zou het systeem van ‘individuele toelating’ dat nu nog door Landwind wordt toegepast niet voor grotere series gebruikt mogen worden.
Categorie:
Tag(s):