dinsdag, 19. juli 2005 - 15:41

Arriva/NoordNed gunt onderhoud treinen aan Voith

Voith Railservices BV gaat het onderhoud verzorgen van de nieuwe treinen die NoordNed/Arriva inzet op de zes Noordelijke treintrajecten en een deel van het traject in Noord Duitsland. Dinsdag hebben beide directies In het Oranje Hotel in Leeuwarden het miljoenen contract ondertekend. Volgens directeur A. Hettinga levert Arriva hiermee opnieuw een structurele bijdrage aan de economie van Noord -Nederland.

Met ongeveer 14.000 medewerkers op meer dan 100 standplaatsen is Voith Industrial Services, een dochtermaatschappij van de Duitse Voith Gruppe, een van de toonaangevende aanbieders van technische diensten. De kernbezigheid van Voith is het instandhouden van industriële machines en installaties gedurende hun volledige leefcyclus.

Voor het onderhoud van de NoordNed/Arriva-treinen gaat Voith een nieuwe werkplaats bouwen in Leeuwarden. Uiteindelijk zullen in deze werkplaats ongeveer 25 medewerkers in dienst zijn. De indirecte werkgelegenheid zal een veelvoud hiervan bedragen.

Arriva/NoordNed heeft in mei van dit jaar bekend gemaakt dat er voor de Noordelijke treintrajecten 43 nieuwe treinen zijn gekocht van het Zwitserse Stadler. De eerste nieuwe treinen gaan in oktober 2006 rijden, dit is tevens de start datum van het nieuwe onderhoudscontract.

De treinen van Arriva/NoordNed rijden ruim 6 miljoen kilometer per jaar. Met het onderhoudscontract is een bedrag van ruim 40 miljoen Euro gemoeid. Arriva/NoordNed heeft voor Voith gekozen vanwege het feit dat dit bedrijf de meest gunstige aanbieding heeft gedaan.

Arriva/NoordNed gaat het vervoer op de Noordelijke treintrajecten de komende 15 jaar verzorgen. De nieuwe concessieperiode start op 11 december 2005. Volgens A. Hettinga, directeur van Arriva in Nederland, is met het ondertekenen van het contract weer een belangrijke stap voorwaarts gezet: “Arriva stelt de hoogste eisen aan het onderhoud van onze treinen. Wij willen garant staan voor de kwaliteit en flexibiliteit van onze diensten en producten. Met Voith Railsvervices BV hebben wij een unieke partner gevonden, die aan onze hoogstaande eisen tegemoet komt.�

Met de komst van de multinational Voith naar Leeuwarden, ontstaat in Nederland een nieuwe situatie in de markt van technisch onderhoud aan treinen. Nedtrain, onderdeel van de NS, heeft niet langer het monopolie in handen.
“Net als met het bus- en treinvervoer, is meer concurrentie in de markt een gezonde situatie,� zo meent Hettinga, die voor Arriva met Voith Railservices BV een gunstig contract heeft kunnen afsluiten.
Categorie:
Tag(s):