vrijdag, 9. september 2005 - 14:11

Balkenende minst gemist op vakantie

Amstelveen

De meeste mensen zien er na hun vakantie niet tegenop om weer aan de slag te gaan. Bijna de helft van de vakantiegangers laat vooraf het dagelijkse werk met veel plezier achter, op het moment van terugkeer geeft echter slechts 22 % aan op te zien tegen het werk. Ook de dagelijkse files en het Nederlandse weer worden na een vakantie als minder frustrerend ervaren dan daarvoor. Zelfs de ergernis over de Nederlandse politiek is minder na een lekkere vakantie.

Dit blijkt uit een onlangs gehouden marktonderzoek van transavia.com onder ruim 1200 van haar passagiers. Vakantiegangers verheugen zich vooraf vooral op luieren en lekker eten en dat alles bij voorkeur in een zonnig klimaat. Na afloop blijkt bij het overgrote deel van de vakantiegangers dat de vakantie in dit opzicht aan de verwachtingen heeft voldaan.

Het Nederlandse eten wordt overigens nauwelijks gemist in het buitenland, al zou 17% soms best een stuk Nederlandse kaas willen en 11% af en toe een typisch Nederlands dropje.
Politiek en vakantie horen niet bij elkaar. Premier Balkenende blijkt door bijna de helft van de ondervraagden geheel niet gemist te worden met 48% gevolgd door ministers Donner met 8%, Remkes 6% en Zalm 6%.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de meeste passagiers kiezen voor vliegen omdat ze het een lekker snelle manier van reizen vinden. Bijna een kwart vindt het opstijgen en landen het leukste onderdeel van de vliegreis.
Mensen die met kinderen reizen (circa een kwart van de passagiers) hebben overigens geen moeite om deze onderweg zoet te houden. Bezigheden als lezen, tekenen en film kijken en af toe letterlijk een zoethoudertje maken dat de reis snel voorbij gaat.

Ondanks de toenemende files komen de meeste passagiers ( 58%) nog steeds per auto naar de luchthaven. Een deel daarvan laat zich overigens wel door familie of bekenden brengen of halen. Transavia.com doet regelmatig onderzoek onder eigen passagiers om beter te weten wat passagiers beweegt en de tevredenheid over de eigen producten en diensten te meten.
Categorie:
Tag(s):