woensdag, 26. januari 2005 - 10:53

Daihatsu Sirion 2

Amsterdam

De Sirion 2: een moderne nieuwkomer die veel stof zal doen opwaaien in de compacte klasse. Hij biedt daarin immers van alles het beste. In tegenstelling tot veel andere nieuwkomers op de automarkt is de Daihatsu Sirion 2 een compleet nieuwe auto, volledig ontwikkeld vanaf een nieuw platform. Het concept werd door Daihatsu ontwikkeld in samenwerking met Toyota waardoor het beste van beide merken in deze auto is verenigd. Iets dat voor de hand lag omdat Daihatsu sinds 1998 deel uitmaakt van het Toyota concern.

Op de Japanse markt verkopen zowel Daihatsu als Toyota het model onder eigen naam. De ingenieurs van beide Japanse merken hebben zich bij de ontwikkeling vooral door Europese consumenteneisen laten leiden, en dat is goed te merken. Niet alleen de frisse vorm met dik uitgeklopte spatborden speelt daarin een rol. Ook de binnenruimte is bijvoorbeeld baanbrekend. Met de plaats die hij voor vijf volwassenen biedt is de Sirion 2 zelfs de ruimste auto in zijn klasse. MotorenEr is keuze uit een 69 pk (51 kW) sterke 1.0 liter twaalfklepper en een 1.3 liter zestienklepper met 87 pk (64 kW). De 1.0 liter onderscheidt zich onder meer door z’n minimale CO2-uitstoot (118 g/km) en een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 5 liter per 100 kilometer (1:20 - richtlijn 80/1268/EEC) – schoner en zuiniger dan elke andere auto in zijn klasse. De opmerkelijk stille 1.3 liter 16V valt op door zijn opmerkelijke prestaties. Gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak komt hij namelijk gemakkelijk aan een topsnelheid van 170 km/h. Ook nu weer: zonder een druppel brandstof te verkwisten. Met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 km (1:17,2 - richtlijn 80/1268/EEC) is deze pittige motor namelijk allesbehalve een stevige drinker.InterieurDe Sirion 2 met 1.3 liter-motor herken je van binnen direct aan de ronde toerenteller die pront op het dashboard is gemonteerd. De overige tellers zijn – zeer overzichtelijk – recht voor de neus van de bestuurder geplaatst. Voor de bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem en de optionele radio/cd-speler is er een moderne middenconsole in aluminiumkleur. Het stuurwiel is van huis uit gekoppeld aan stuurbekrachtiging en is in hoogte verstelbaar. Hierbij is een aardige bijkomstigheid dat als het stuur in hoogte versteld wordt het instrumentenpaneel mee beweegt zodat altijd een goed zicht op b.v. de snelheidsmeter behouden blijft. De lijst van zaken waarmee deze Daihatsu is uitgerust, is in ieder geval lang. Zo heeft iedere Sirion 2 centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, stuurbekrachtiging en de bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten. De 1.3 liter 16V met Prestige of Sportpakket komt zelfs altijd met airconditioning. VeiligheidVeiligheid staat hoog in het vaandel bij Daihatsu. Zo is iedere Sirion 2 uitgerust met zij-airbags. Het Electronic Brakeforce Distribution-systeem (EBD) vult het anti-blokkeer remsysteem (ABS) aan als het aankomt op een optimale verdeling van de remkracht tussen de voor- en de achteras. Er zijn veiligheidsbalken gemonteerd in alle vier de portieren die bij een zijdelingse aanrijding bescherming bieden aan alle inzittenden, en de drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels achterin behoeden de achterpassagiers ook voor nekklachten bij een onverhoopte aanrijding. Ook aan de allerkleinste passagiers is trouwens gedacht: het ISOFIX-systeem zorgt namelijk voor een optimale en meest veilige bevestiging van het kinderzitje achterin. In het onfortuinlijke geval van een eventuele aanrijding wordt de brandstoftoevoer overigens onmiddellijk automatisch stopgezet, gaan de knipperlichten automatisch branden en worden de deuren ontgrendeld. Niet alleen voor de inzittenden is er aan veiligheid gedacht maar ook voor voetgangers in geval van een aanrijding. Speciale schokabsorberende materialen in voorbumper en onder de motorkap moeten daarvoor zorgen. Op één ander gebied doet hij dat trouwens sowieso al: zijn prijs. De Sirion 2 is er namelijk al in een heel complete uitvoering vanaf € 10.999,-. Ook wat dat betreft is hij een beetje ondeugend. ©BON/RAI
Categorie:
Tag(s):