dinsdag, 14. juni 2005 - 16:08

Dallara niet meer hoofdontwerper voor Midland

In eerste instantie was het de bedoeling dat de bolide van het team van Midland, nu nog bekend onder de naam Jordan, voor aankomend seizoen zou worden ontworpen door het Italiaanse bedrijf van Dallara. Het Russische team heeft vandaag echter bekend gemaakt dat het overgrote deel van de bolide nu in de Jordan-fabriek zal worden ontworpen.

Het Italiaanse bedrijf, wat met Gary Andersson een bekende naam in de Formule 1 aan het roer heeft, zou de gehele bolide voor het nieuwe team uit Rusland mogen ontwerpen. Toen besloot men echter een jaar eerder de Formule 1 in te stappen door het team van Jordan op te kopen. Aangezien men hiermee ook de fabrieken van het Ierse team in bezit kreeg, heeft men nu besloten ook in deze fabrieken de grootste ontwikkelingen te behouden. Teambaas Colin Kolles, die volgens de geruchten vanwege deze beslissing ook al sportief directeur Trevor Carlin zag vertrekken, verklaarde het volgende:

“We hebben met Dallara een contract ondertekend die gaat over de aërodynamica en is gebaseerd op het gebruik van de windtunnel voor achttien uur per dag. Het nieuws is dat de 2006-bolide van Midland niet meer door Dallara wordt gemaakt in Italië, maar direct in de fabriek van Jordan in Engeland. Er zijn een aantal plannen gewijzigd omdat we ons realiseren dat we, met het kopen van Jordan, alles in huis hebben om daar een bolide te ontwerpen. Het project zal nu in twee windtunnels worden ontwikkeld; bij Jordan en bij Dallara�.

Over het huidige team gingen al de geruchten dat er gedurende de Grand Prix van Frankrijk een geheel nieuwe bolide zou komen voor het gele team. Kolles wist deze geruchten nu te bevestigen en vertelde dat de huidige bolide eigenlijk uit het overgebleven schroot bestaat wat Eddie Jordan, de vorige eigenaar en tevens oprichter van het team, nog had staan.

“We zijn niet bepaald tevreden met de huidige resultaten, maar laten we niet vergeten dat we op 23 januari, toen we het team van Jordan overnamen, te maken hadden met een failliete onderneming. Er was niets, alleen maar vier chassis en veel verouderde spullen. We hebben iedereen betaald, Toyota en leveranciers, om nieuwe onderdelen te bouwen. De huidige bolide is het resultaat van deze snelle ingreep. In Frankrijk zal een haast nieuwe bolide debuteren, en onze prestaties zullen zeker verbeteren.�
Categorie:
Tag(s):