vrijdag, 19. augustus 2005 - 23:46

De Bio-Ethanol auto van Ford

Ford presenteert twee nieuwe modellen op Bio-Ethanol. De Focussen worden in Zweden verkocht sinds 2001, maar zijn nu vernieuwd. De Bio-Ethanol voertuigen zijn bijzonder milieuvriendelijk. Ford introduceert de nieuwe generatie Focus Flexi-Fuel evenals een Flexi-Fuel-uitvoering van de Ford Focus C-MAX in Zweden, en blijft vooroplopen als fabrikant van door ethanol aangedreven voertuigen in Europa. De nieuwe Focus en Focus C-MAX Flexi-Fuel leveren tot 70 procent minder CO2-uitstoot op.

Samenwerking genoodzaakt
Het succes van de vorige Focus Flexi-Fuel laat ook uitstekend zien wat er kan worden bereikt wanneer verschillende bedrijfstakken en lokale en nationale overheden met elkaar samenwerken. Er zijn namelijk inmiddels 15.000 stuks van verkocht. Belangrijk daarbij is dat goed wordt samengewerkt. Er moet steun komen van de overheid en een behoorlijke infrastructuur worden aangelegd. Dankzij de intensieve samenwerking met het Zweedse Flexi-Fuel-inkoopconsortium, een combinatie van publieke organisaties, commerciële ondernemingen en privé-personen, kon Ford de eerste fabrikant worden die door bio-ethanol aangedreven voertuigen op de markt bracht in Europa.

Plantaardige energie
De geheel nieuwe modellen van het type Focus en Focus C-MAX Flexi-Fuel die worden geïntroduceerd, kunnen worden aangedreven door bio-ethanol (E85), door benzine of door een willekeurig mengsel van beide brandstoffen in één brandstoftank. Deze auto´s zijn dus enorm flexibel, zowel wat betreft de technologie als wat betreft het gebruik. Aangezien bio-ethanol een hernieuwbare brandstof is die afkomstig is van planten (zoals graan, suikerbieten, etc.) of biomassa (zoals houtafval), zit het belangrijkste milieuvoordeel in de reductie van de uitstoot van CO2, het belangrijkste gas dat verantwoordelijk wordt gehouden voor het broeikaseffect. Wanneer deze biomassa of dit plantaardig materiaal wordt gebruikt om bio-ethanolbrandstof te maken, kan de CO2-cyclus voor een groot deel een ´gesloten cyclus´ worden. Bij de fotosynthese die in planten plaatsvindt, wordt kooldioxide geabsorbeerd. Deze komt pas weer vrij wanneer de bio-ethanol als brandstof wordt gebruikt. Vanuit een holistisch "well-to-wheel" perspectief kan het gebruik van bio-ethanol daarom leiden tot een reductie van de CO2-uitstoot met 70 procent, vergeleken met een traditionele benzinemotor.
Een ander belangrijk voordeel zijn de relatieve kosten. Ford Zweden brengt de Focus Flexi-Fuel-technologie op de markt voor een zeer aantrekkelijke prijs. Vergeleken met andere hoogwaardige milieuvriendelijke technologieën zijn deze relatief lage kosten opmerkelijk. Aangezien bio-ethanol E85 (85% bio-ethanol, 15% benzine) dankzij belastingmaatregelen ongeveer gelijk geprijst is als benzine, zijn de Focus en de Focus C-MAX Flexi-Fuel niet alleen gunstig voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Vergeleken met een groot aantal conventionele benzinevoertuigen staat de Focus Flexi-Fuel niet alleen borg voor een lagere uitstoot van CO2, maar ook van verschillende andere schadelijke stoffen, zoals NOx.

Wat zijn de verschillen?
De technologie waarmee de lage CO2-waarde wordt bereikt, verschilt slechts in beperkte mate van het conventionele benzinemodel van de Focus. In principe zijn er drie wijzigingen aangebracht in het conventionele model. Ten eerste zijn de kleppen en de klepzittingen van de 1.8 liter 16-kleppen benzinemotor gemaakt van speciaal verhard materiaal. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een variabele ontsteking die wordt afgestemd op de verhouding tussen bio-ethanol en benzine in de benzinetank. Dit gebeurt automatisch, dus zonder tussenkomst van de bestuurder. Omdat bio-ethanol minder gunstige eigenschappen heeft dan benzine voor koude starts, heeft het cilinderblok bovendien een bijzonder effectieve voorverwarming zodra het kouder is dan 15 graden Celsius.
Categorie:
Tag(s):