maandag, 14. februari 2005 - 23:04

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse

Amsterdam

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde Sports Tourer concept gaat in serieproductie. Op de autosalon van Genève beleeft de Mercedes-Benz B-Klasse zijn wereldpremière en de auto is vanaf juni in de Nederlandse showroom te bewonderen. De Compact Sports Tourer valt op door zijn design, dynamiek en afmetingen. Met dit nieuwe autoconcept benadrukt Mercedes-Benz zijn rol als trendsetter onder de automerken. Het is het begin van een nieuw marktsegment met grote mogelijkheden. De Sports Tourer voldoet aan de wensen van moderne mensen die een auto zoeken met veel ruimte en comfort, goede praktische eigenschappen, een fraai design en veel rijplezier.

De nieuwe B-Klasse verenigt de voordelen van verschillende autoconcepten. Als Compact Sports Tourer is de B-Klasse een reis-, gezins- en vrijetijdsauto met een onvergelijkbare meerwaarde op het gebied van design en dynamiek.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de nieuwe B-Klasse over een interieurruimte die we kennen van grote sedans en stationcars. Desondanks heeft de B-Klasse compacte afmetingen. De auto is 4.270 mm lang, wat overeenkomt met gebruikelijke lengtes in het compacte segment.

De binnenruimte van de nieuwe Mercedes-Benz overtreft echter die van even grote auto's voor wat betreft alle aan comfort gerelateerde afmetingen (schouder-, been- en hoofdruimte). De achterinzittenden profiteren van de grote wielbasis (2.778 millimeter); de zitruimte en de bewegingsvrijheid voor de knieën zijn bijna van S-Klasse niveau.

Moderne viercilinder motoren met maximaal 142 kW/193 pk
Krachtige CDI-dieselmotoren en moderne benzinekrachtbronnen zorgen ervoor dat de Sports Tourer superieur presteert en veel rijplezier biedt. Er zijn zes viercilinders beschikbaar, met een vermogen uiteenlopend van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk.
Aan de top van het dieselprogramma staat de B 200 CDI met 103 kW/140 pk, die dankzij een koppel van 300 Newtonmeter over zeer veel trekkracht bij elk toerental beschikt. Met deze nieuw ontwikkelde turbodiesel met common-rail directe inspuiting accelereert de Compact Sports Tourer in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,0 seconden van 80 naar 120 km/u. De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. De nieuwe B 200 TURBO en de CDI-modellen B 180 CDI en B 200 CDI zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Toptechniek voor een soepel rijgedrag en veel veiligheid.
Innovaties op het gebied van ondersteltechniek hebben een groot aandeel in de geslaagde combinatie van dynamische rij-eigenschappen, veiligheid en comfort waarbij alle ingrediënten even belangrijk zijn. Het doorontwikkelde Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) is voor nu voorzien van een extra functie: de stuurassistent STEER CONTROL. Deze werkt in combinatie met de elektromechanische stuurbekrachtiging en reageert in kritieke rijsituaties met een aangepaste bekrachtiging, om de bestuurder te helpen bij het stabiliseren van de auto. Ook tijdens remmen op een ondergrond die links en rechts verschillend is, helpt de nieuwe extra functie van ESP bij stuurcorrecties, zodat de bestuurder nog beter voelt hoe de auto zich gedraagt.

Kenmerkende Mercedes-veiligheid dankzij sandwich-concept
Het unieke sandwich-concept, dat een zeer goede ruimtebenutting mogelijk maakt, vormt het hart van het veiligheidsconcept van de nieuwe B-Klasse.
Dankzij de slimme plaatsing van motor en versnellingsbak (schuin voor en onder het passagierscompartiment) kan de kreukelzone aan de voorzijde groter en effectiever zijn.
Bij een zware frontale aanrijding verschuift de aandrijflijn niet naar het inzittendengedeelte, maar langs de eveneens schuingeplaatste pedaalbodem naar beneden. Ook bij een zijwaartse aanrijding biedt het sandwich-concept duidelijke voordelen, omdat de inzittenden zo'n 200 millimeter hoger zitten - en daarmee boven de botszone. Aldus biedt de B-Klasse ondanks compacte afmetingen toch de inzittendenbescherming die kenmerkend is voor Mercedes-Benz.

Adaptieve, tweetraps airbags voorin, gordelspanners voorin en op de buitenste zitplaatsen achterin, adaptieve spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen voorin, ISOFIX-kinderstoeltjebevestigingspunten en nieuw ontwikkelde head-/thorax-zijairbags ronden het standaard beschermingssysteem voor de inzittenden af. ©BON/RAI
Categorie:
Tag(s):