zaterdag, 8. januari 2005 - 0:03

Deel Haagse tramtunnel onveilig

Den Haag

Er is al veel te doen geweest over de Haagse tramtunnel. 8,5 jaar en 234,99 miljoen euro heeft de bouw geduurd. Dat was 67 miljoen euro meer dan was begroot. Ondanks de goodwill die de tunnel heeft gekweekt onder de Hagenaren is er nog veel kritiek. Zo zou een deel van de tramtunnel onveilig zijn.

“Er moet een nieuwe risicoanalyse gemaakt worden voor een deel van de Haagse tramtunnel.� Dat zegt ingenieur Ruud van Herpen, één van de opstellers van het ’Brandbeveiligingsconcept tramtunnel’ uit 2001 in VPRO Argos. Van Herpen was destijds verbonden aan het ingenieursbureau Cauberg-Huygen dat de veiligheidsplannen voor de tunnel heeft ontwikkeld.

“Als je op dit stuk tunnel moet vluchten, kom je er niet levend uit�, zegt Van Herpen bij zijn recente bezoek aan de tunnel. “Als dat stuk tunnel tussen Centraal Station en Station Spui belemmerd zou zijn door rook, is het moeilijk om daar nog levend uit te komen.�

Het grote probleem is het aantal nooduitgangen. De Haagse tramtunnel heeft niet om de zestig meter een nootuitgang, zoals werd aanbevolen in twee brandbeveiligingsconcepten uit 2001. De wettelijk vastgestelde norm voor vluchtwegen in tunnels voor niet-publiekstoegankelijke ruimten is 230 meter. Het tunneldeel Muzenstraat-Kalvermarkt is slechts 150 meter en voldoet derhalve aan de wettelijke norm.

“Ik vind hier gewoon een heleboel onduidelijkheid in zitten, in het hele vluchtgebeuren rond deze tunnel,� aldus Ingenieur Menso Molag van TNO. “Als er dus blijkbaar tussen ontwerper en gebruiker een verschil van mening is, dan lijkt me dat niet goed. Dan zul je dus op een of andere manier tot een eensluidend standpunt moeten komen, anders is er geen spraken van een goed veiligheidsconcept.�

De Haagse gemeenteraad is verbaasd over de uitzending van VPRO Argos en willen opheldering. Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij wilde weten hoe het gebrek aan nooduitgangen opgelost gaat worden. “Daar vraag ik al twee maanden naar en ik krijg maar geen antwoord. We hebben nota bene in 2001 met de raad een veiligheidsconcept afgesproken waarin expliciet is afgesproken dat er om de zestig meter nooduitgangen zouden komen. Daar hebben we miljoenen aan extra aanpassingen voor uitgetrokken.�

© BON/foto: Ronald Fleurbaaij
Provincie:
Tag(s):