woensdag, 17. augustus 2005 - 10:44

Een op vier Nederlanders wil een PC-Hooftbak

Amsterdam

Nog niet zo lang geleden werden pogingen ondernomen de auto definitief uit de Nijmeegse binnenstad te weren. En ook in de landelijke politiek bleef de SUV (Sports Utility Vehicle) niet onbesproken. Ofschoon TNO aantoonde dat de SUV een grotere belasting voor het milieu vormt dan de meeste andere auto's, zei minister Peijs van Verkeer & Waterstaat niets tegen de auto te kunnen ondernemen.

Ondanks alle commotie geniet de SUV een redelijke populariteit. Onderzoek van TNS NIPO wijst uit dat maar liefst 23 procent van alle Nederlanders een SUV zou willen bezitten, mits men bij de aanschaf van een nieuwe auto niet op het budget zou hoeven letten. Let wel, in 2004 was nog geen vier procent van alle nieuw aangeschafte auto's een SUV. Voor dit jaar wordt verwacht dat dit aandeel net boven de vijf procent uit zal komen. Even afgezien van budgettaire beperkingen, ligt hier dus nog een enorm potentieel. De SUV-liefhebber roemt de wagen vooral om zijn veiligheid en sportieve uitstraling. Ook over de maat van de flink uit de kluiten gewassen auto is hij enthousiast: 'De auto biedt lekker veel ruimte én de hond kan mee!'.

Tegenstanders noemen de auto 'een schaap in wolfskleren'. Hij ziet er stoer en robuust uit, maar meestal gebruikt men de wagen in de stad en niet op open terrein. Niet voor niets wordt de SUV ook wel gekscherend 'P.C. Hooft-tractor' genoemd. Degenen die zeggen een dergelijke auto niet te willen, noemen vooral de omvang van de SUV als argument. Ook de prijs, de milieubelasting en het patserige imago zijn voor hen redenen om de aanschaf van een SUV níet te overwegen.

Voorlopig weerhouden deze argumenten de liefhebbers van de SUV niet van geestdriftige uitlatingen over comfort, robuustheid en uitstraling. De kritiek wuift de liefhebber weg als een teken van kleinburgerlijkheid: 'een typisch staaltje van Nederlands calvinisme'.
Categorie:
Tag(s):