vrijdag, 3. juni 2005 - 16:01

Facelift voor de 307

Amstelveen

Peugeot’s bestseller de 307 heeft een grondige facelift ondergaan. Met name het front van de 307 werd aangepast en is een stuk dynamischer geworden. De komst van een diesel in de 307 CC is motorisch de belangrijkste wijziging.
<BR>
<BR>De facelift komt niet onverwacht. Vorige week al lekten de eerste zwart-wit foto’s van de vernieuwde 307 uit. In het oog springend is de compleet vernieuwde voorkant die in lijn is met de 407 en 1007. De koplampen zijn wat langer en slanker geworden en de motorkap loopt door tot aan de grille.

De grote ‘leeuwenbek’ van de 407 is overgenomen op de 307 zonder dat het een kopie geworden is. Peugeot heeft de 307 een eigen gezicht gegeven door de dikke stootlijsten aan weerskanten van de luchtinlaat en door het monteren van mistlampen die deels in de grille en deels in de bumper vallen. Aan de achterzijde ziens we een licht gewijzigde bumper en iets andere achterlichtunits. De schitterende LED-achtige lichtunits van de 307 CC zijn gelukkig blijven bestaan en de hoefijzervormige achterlichten van de 307 SW en Break hebben plaats moeten maken voor ronde exemplaren.

Succesvol model
Peugeot heeft de facelift direct doorgevoerd op het complete gamma van de 307. Dat betekent dat zowel de 3-deurs, 5-deurs, Break, SW en CC zijn vernieuwd. Bij alle modellen geldt dat met name de voorkant is aangepast. Verdere aanpassingen waren ook niet echt nodig. De 307 is al sinds zijn introductie een enorm populair model en was vorig jaar in Nederland zelfs de best verkochte auto.

Interieur
Op het oog niet direct zichtbaar zijn de wijzigingen in het interieur. Daar heeft Peugeot gekozen voor betere en mooiere materialen en is de middenconsole iets veranderd. We zien bovendien een vernieuwde climate control die hopelijk beter afleesbaar is dan in de huidige 307. Met de inval van zonlicht was de climate control vaak nauwelijks afleesbaar. Nieuwe kleuren en soorten bekleding, nieuwe lichtmetalen wielen en andere exterieurkleuren zorgen voor een frisse uitstraling.

Dieselmotor voor de 307 CC
Opvallend in het motorenpallet is de komst van de 2.0 HDi voor de 307 CC. De 136 pk sterke dieselmotor is goed voor een koppel van 320 Nm en standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Naast de nieuwe 2.0 liter dieselmotor is de 307 CC leverbaar met de benzinemotoren 1.6 (110 pk), 2.0 (140 pk) en de 2.0 (180 pk).

180 pk sterke 2.0 voor de hatchback
De drie- en vijfdeurs 307 zijn standaard leverbaar met een 1.4 (90 pk), 1.6 (110 pk), 2.0 (140 pk) en op dieselgebied is er de 1.6 (90 pk), 1.6 (110 pk) en de 2.0 (136 pk). Nieuw in de drie- en vijfdeurs is de komst van de 180 pk sterke benzinemotor die ook in de 206 RC ligt. Het gamma van de SW en Break is gelijk aan dat van die drie- en vijfdeurs alleen missen we daar de 1.4 , 1.6 (90 pk) en de 2.0 (180 pk) benzinemotoren. De eerste twee zijn te licht voor de 307 Break/SW en de 2.0 past beter bij de sportiever uitziende hatchbacks.

Familiegezicht
Eind dit jaar staan de vernieuwde 307’s bij de dealers. Met deze facelift kan de 307 er in ieder geval weer een paar jaar tegenaan en is de gelijkenis met z’n nieuwe familieleden weer helemaal goed.
Categorie:
Tag(s):