donderdag, 17. februari 2005 - 10:20

'Flauwekul-verhaal' ANWB irriteert VACO

Lelystad

'De spuitbus maakt een lekke band duurder' zegt de ANWB. 'Dat is maar de halve waarheid', vindt bandenbranchevereniging VACO. Een lekke band kan bij een toenemend aantal nieuwe autotypes aanzienlijk duurder uitvallen dan voorheen, doordat deze modellen geen reserveband meer hebben. Het gebruik van het bijgeleverde alternatief, een spuitbus met schuim, heeft als nadeel dat de band altijd vervangen moet worden en niet meer kan worden gerepareerd. Deze boodschap van de ANWB was onlangs breeduit te lezen in de media. Daarmee gaf de consumentenvereniging echter een onvolledige voorstelling van zaken, vindt VACO.

Algemeen secretaris Ruud Spuijbroek: 'De ANWB creëert blijkbaar liever een rel, dan dat de bond goede voorlichting geeft aan haar leden.'
'Het is lang niet altijd zo dat na gebruik van een spuitbus een band niet meer repareerbaar is, zoals de ANWB stelt. Als een pur-achtige substantie wordt gebruikt, hebben ze gelijk, maar de helft van de fabrikanten levert tegenwoordig een spuitbus met vloeibare latex. Een daarmee gevulde band kan bij een garage gewoon gerepareerd worden.' Spuijbroek betreurt dat de ANWB niet beter zijn huiswerk doet. 'Want nu komen ze met flauwekulverhalen en scheren ze alles over één kam.'

Volgens VACO is het belangrijk dat de gebruikte bandenvulling zich goed verstaat met het binnenrubber van banden. Momenteel zijn er al goede spuitbussen op de markt met vloeibare latex, die ook verkrijgbaar zijn in de meeste autoshops. Spuijbroek vindt dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto al geattendeerd dient te worden op de afwezigheid van een volwaardige reserveband. 'En mocht de klant alsnog een reservewiel wensen, dan moet zijn dealer of bandenspecialist in staat zijn om aan deze wens te voldoen.'

De onvrede bij VACO over de handelswijze van de ANWB speelt overigens niet alleen bij het spuitbussenverhaal. Spuijbroek merkt op dat de commerciële belangen van de ANWB niet te verenigen zijn met het behartigen van consumentenbelangen. 'De ANWB promoot uitsluitend producten die ze zelf op de markt brengt. Wellicht is het iets te kort door de bocht, maar producten die ze zelf niet voeren zijn 'de facto' niet goed genoeg.' Als voorbeeld noemt Spuijbroek de grote promotiecampagne voor de ANWB-sneeuwketting. 'Ze negeren ons advies om auto’s gewoon te voorzien van winterbanden, conform de gewoonte van de lokale bevolking in sneeuwgebieden. Misschien komt dat wel omdat de ANWB zelf geen winterbanden verkoopt. Hypocrisie ten top.'

© BON/Sjaak Bron: BOVAG




Categorie:
Tag(s):