donderdag, 20. oktober 2005 - 17:38

Geen verhoogd risico bij ongeval op Schiphol

Schiphol

Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) bestrijdt de uitspraak van de heer Van Vollenhoven in de Telegraaf van vandaag, dat er verhoogde risico's zijn bij vliegtuigongevallen op Schiphol. Bovendien is volgens het PNL de veiligheid bij de toekomstige inzet van grotere vliegtuigen gewaarborgd.

De heer Van Vollenhoven waarschuwt dat vliegtuigen bij een crash op Schiphol wel op de baan moeten neerstorten, omdat de grote en zware reddingsvoertuigen naast de banen in de modder en de klei zouden vastlopen.

Deze zorg is ongegrond, want er wordt juist rekening gehouden met het feit dat een vliegtuig bij een crash in veel gevallen niet precies op de baan terechtkomt. De reddingsvoertuigen (zogenaamde crashtenders) op Schiphol zijn dan ook bij uitstek geschikt om te rijden over modder en klei, hiermee is bij het ontwerp rekening gehouden. Zo bezitten de voertuigen over een systeem dat het mogelijk maakt om lucht uit de banden te laten lopen, waardoor deze banden breder worden en klei en modder geen probleem zijn. Bovendien hebben de crashtenders een zogenaamd spuitbereik van 70 tot 100 meter.

Dat er onvoldoende wordt nagedacht over de veiligheid bij de toekomstige inzet van grotere vliegtuigen is niet het geval. Alle passagiersvliegtuigen moeten voldoen aan regelgeving zoals vastgesteld door de Joint Aviation Authorities (JAA). In de luchtwaardigheidsregelgeving is bijvoorbeeld vastgelegd dat de overlevenden van een vliegtuigcrash binnen 90 seconden het vliegtuig moeten kunnen hebben verlaten. Dat geldt dus voor alle bestaande vliegtuigen, maar ook voor toekomstige grotere vliegtuigen.

Bovendien geldt ook voor de grotere vliegtuigen de eis dat de brandweer binnen drie minuten ter plaatse is. Daarnaast moeten vliegtuigtypes voldoen aan nauwkeurig omschreven luchtwaardigheidseisen. Dit betreffen ook eisen ten aanzien van de veiligheid bij ongevallen en incidenten. Denk hierbij aan zaken als het gebruik van brandvertragende materialen.

Wat betreft de maatregelen met betrekking tot de operatie op de grond is Schiphol er klaar voor om grotere vliegtuigen te ontvangen. Zo is er op Schiphol voldoende blusvloeistof aanwezig en beschikt de luchthaven over negen Crashtenders, terwijl er op dit moment maar drie van deze voertuigen vereist zijn.

Er is op dit moment dus al ruimvoldoende materieel aanwezig om een eventuele crash met een groot toestel in de toekomst te kunnen opvangen.

© BON
Provincie:
Tag(s):