woensdag, 7. december 2005 - 12:16

Grand Tourer: Lotus Europa

Lotus introduceert een geheel nieuwe sportauto: de Europa. Daarmee komt de naam Europa weer terug in de Lotus showrooms. De Engelse sportautofabrikant laat weten dat de Europa meer een GT is dan een hard-core sportauto.

De Lotus Europa werd oorspronkelijk in 1965 gepresenteerd. Toen al was de Europa een lichte sportauto met relatief veel vermogen. De auto woog destijds 740 kg en werd aangedreven door een 105 pk sterke viercilinder van Renault. In die tijd was het uniek dat Lotus de motor net voor de achteras bouwde. Slechts enkele andere sportauto´s hadden dit ook. Veertig jaar nadat de legendarische Lotus Europa voor het eerst op de markt verscheen haalt Lotus de naam weer onder het stof vandaan. Ook deze nieuwe Europa is een snelle sportauto, maar wel met het nodige comfort. Hij verschilt behoorlijk met zijn hard-core broertjes de Elise en Exige.

Volgens de fabrikant is de nieuwe Europa een Grand Tourer (GT). Hij is veel minder gericht op de pure prestaties. Dat is aan veel dingen te zien. Zo is het interieur voor een groot deel met leer bekleed, ligt er tapijt op de vloer, zijn er twee airbags aanwezig en is er ruimte voor de bagage. Bovendien heeft de Europa een veel gemakkelijkere instap dankzij de lagere dorpel en het iets hogere dak.

Ondanks het feit dat de Europa een GT is, heeft Lotus er alles aan gedaan haar merkwaarden hoog te houden. Een goede vermogens-/gewichtsverhouding staat bij Lotus hoog in het vaandel. De Europa is dan ook opgetrokken uit een aluminium gelijmd chassis, composiet en plastic carrosseriedelen en een crashstructuur van composietmaterialen. Het resultaat is een slechts 995 kg wegende sportauto.

De nieuwe Europa wordt geleverd met een 2.0 liter turbomotor. In tegenstelling tot de 1.8 uit de Elise en Exige is deze motor niet afkomstig van Toyota maar van Opel. De motor levert een vermogen van 200 pk bij 5.400 toeren per minuut. Het koppel van 263 Nm is voor 90% beschikbaar bij 2.000 toeren per minuut. Een sprintje naar 100 km/h legt de Europa af in 5,5 seconden en zijn topsnelheid ligt op 225 km/h.

De Lotus Europa S zal net als de Elise en Exige geproduceerd gaan worden in de Lotus-fabriek in Hethel en wordt met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada in alle landen leverbaar waar het merk momenteel vertegenwoordigd is. Direct na de Autosalon van Geneve 2006 zal de auto bij de Nederlandse importeur in de showroom staan. Importeur van der Kooi verwacht de Europa te kunnen leveren voor een bedrag rond de 65.000 euro. Inmiddels heeft hij al twee bestellingen binnen.
Categorie:
Tag(s):