zondag, 3. juli 2005 - 22:49

Handen aan het stuur

Amstelveen

Citroën brengt de 'by Wire' techniek een stuk dichterbij. Een C5 uitgerust met 'by Wire' is begonnen aan een testperiode en geeft een beeld van Citroën's toekomstvisie op het gebied van technologie. De technologie ‘by Wire’, oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaartindustrie, houdt in dat mechanische verbindingen tussen bedieningsorganen (bijvoorbeeld stuurwiel of pedalen) en subsystemen (bijvoorbeeld besturing en remmen) worden vervangen door elektronische verbindingen. Dit idee illustreert Citroën aan de hand van het interieur van de ‘C5 by Wire’.
<BR>Alle bedieningselementen om te kunnen autorijden bevinden zich op het stuurwiel en de auto beschikt daardoor niet langer over pedalen. Het stuur is multifunctioneel.

Vreemd stuur
De bestuurder vervult alle functies die voor het autorijden nodig zijn door zijn handen symetrisch op het stuur te leggen. De onder- en bovenrand van het stuurwiel zijn weggelaten, zodat optimaal gebruik wordt gemaakt van de geheel elektrische variabele stuurbekrachtiging die op lage snelheden bijzonder nauwkeurig werkt. Een variabele, snelheidsafhankelijke stuurhoekoverbrenging/stuurbekrachtiging, die is afgestemd op de behoeftes van de bestuurder. Deze functie maakt vooral het parkeren veel gemakkelijker, dankzij de directere stuurwieloverbrenging (1/3 stuuromwenteling van volledig links naar volledig rechts, in vergelijking met drie bij een conventionele stuurinrichting). Deze toepassing zorgt ook voor haarscherp sturen bij hoge snelheden.
De bestuurder gebruikt zijn rechter- of linkerduim voor het bedienen van de knoppen voor gas geven aan weerszijden van het stuurwiel. Twee knoppen zijn noodzakelijk om de bestuurder in staat te stellen tegelijk gas te geven en de verlichting (links) of de ruitenwissers, koplampsproeiers en claxon (rechts) te bedienen. Automatische cruise control zorgt voor een constante snelheid en meer rijplezier, zodat de bestuurder niet voortdurend op de knop hoeft te drukken. De cruise control wordt uitgeschakeld bij remmen of gas geven. De remmen worden bediend door ‘trekkers’ aan beide uiteinden van het stuur. De bestuurder gebruikt de rechter- of linkerwijsvinger om ze te kunnen bedienen. De remkracht wordt intuïtief bepaald.

Meer ruimte
Het belangrijkste voordeel van de 'by Wire' techniek is het ontbreken van de mechanische onderdelen. De afwezigheid van pedalen en stuurkolom zorgt voor een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, omdat het risico van verwondingen bij een aanrijding aanzienlijk wordt beperkt. Bovendien zorgt de grotere beenruimte voor een betere ergonomie en meer comfort.
Ook kan door deze manier van autorijden sneller worden gereageerd, met name bij het remmen. De bestuurder wint kostbare tijd doordat hij niet zijn been hoeft uit te strekken naar het rempedaal.

Dichterbij productie
De ‘by Wire’ technologie, die al eerder op de conceptcars C-Crosser en C-Airdream werd gepresenteerd, wordt nu deels getest op de Citroën C5. Dit seriemodel is voorzien van een 3.0 liter V6 motor met 210 pk, gekoppeld aan een automatische transmissie. Citroën onderzoekt met de ‘C5 by Wire’ nieuwe technologische mogelijkheden. Door mechanische grenzen en restricties uit te schakelen, ontwikkelt Citroën een aantrekkelijker, ergonomisch interieur, dat zich aanpast aan de wensen van de bestuurder en een duidelijke vooruitgang betekent op het gebied van de actieve veiligheid.
Categorie:
Tag(s):