dinsdag, 31. mei 2005 - 10:15

Hartstichting steunt verbod op kinderreclame

Amsterdam

Reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen moet worden verboden. Op 26 mei hebben de Consumentenbond en de Hartstichting de handen ineengeslagen om dit voor elkaar te krijgen. Het verbod kan een essentiële bijdrage leveren aan het terugdringen van overgewicht bij kinderen. Gezien het snel groeiende aantal kinderen met overgewicht, hart- en vaatziekte en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie van cruciaal belang.

Op dit moment is het moeilijk voor ouders en hun kinderen om te bepalen wat gezond is en wat niet. Overheid en bedrijfsleven vinden dat de verantwoordelijkheid voor het eetgedrag bij de consument zelf ligt. Dan moet de consument wel eerlijke informatie krijgen om zijn keuze op te baseren.

Wettelijk verbod
Een stevige aanpak van voedingsreclame gericht op kinderen draagt daar volgens de Consumentenbond en de Hartstichting in belangrijke mate aan bij. De Consumentenbond pleit al een jaar voor een wettelijk verbod op reclame voor voeding gericht op kinderen.

In deze wettelijke bepaling zou onder meer moeten staan dat er rond kinderprogramma’s en op bepaalde tijden helemaal geen reclame voor snoep mag worden uitgezonden.
Categorie:
Tag(s):