donderdag, 3. maart 2005 - 8:30

HERBERT AUSTIN opgenomen in ‘AUTOMOTIVE HALL OF FAME’

Vianen

Honderd jaar geleden richtte Herbert Austin de Austin Motor Company op in Longbridge, Engeland. Op 1 maart werd hij geëerd door de ‘European Automotive Hall of Fame’. Zijn nagedachtenis zal in ere worden gehouden naast die van andere legenden uit de automobielindustrie zoals Henry Ford, Karl Benz, Etorre Bugatti, Alec Issigonis, Enzo Ferrari en Armand Peugeot.

Ieder jaar, tijdens de Autoshow van Genève, eert de ‘European Hall of Fame’ prestaties in de automobielindustrie op het gebied van technologie, bestuurlijke kwaliteiten en ondernemerschap. In 2005 zal Herbert Austin vergezeld worden door Vincenzo Lancia, Pierre Lefaucheux en Ferdinand 'Ferry' Porsche.

De ‘European Automotive Hall of Fame’ heeft een permanent onderkomen in de Palexpo in Genève. De presentatie vond plaats tijdens een erediner, bijgewoond door ruim driehonderd senior automotive executives, na de openingsdag van de beroemde autosalon in Zwitserland.

Austin was een van de grondleggers van de Britse auto-industrie. Hij werd in 1866 geboren in Little Missenden, Buckinghamshire. Op zestienjarige leeftijd vertrok hij naar Melbourne, Australië, waar hij werkzaam was als ingenieur voordat hij in 1889 terugkeerde naar Birmingham, Engeland om leiding te geven aan de fabriek van Frederick York Wolseley, waar materieel werd geproduceerd voor het scheren van schapen.

De twee begonnen later met het produceren van auto’s en Austin richtte zijn eigen bedrijf op, dit jaar een eeuw geleden, in Longbridge. Austin Motor produceerde 120 exemplaren van de Endcliffe Phaetons. De 25 pk sterke auto kostte …..£ 6.

Zijn zakelijk vernuft en zijn droom om auto’s te bouwen leidden ertoe dat zijn bedrijf auto’s over de gehele wereld exporteerde. Tot de opvallende producten die in Longbridge werden gebouwd behoorde de Austin Seven, die in 1922 werd onthuld. De Seven zette de norm voor een Europese kleine auto die niet duur was en voldeed aan de behoeften van het gezin. In 1926 bedroeg de jaarproductie 14.000 eenheden. De auto werd tot 1939 geproduceerd, toen Austin’s Longbridge fabriek werd omgebouwd tot productiefaciliteit van militaire voertuigen, militaire uitrusting en vliegtuigen, waarvan de Hurricane fighter, de Stirling en de Lancaster bommen-werpers de meest beroemde waren. Tijdens de oorlog verdriedubbelde de Longbridge fabriek haar personeelsbestand tot 22.000 medewerkers. Hij werd geridderd voor zijn bijdrage aan de oorlogsinspanningen, maar Austin stierf in 1941.

In Longbridge zal in het weekend van vrijdag 8 tot 10 juli 2005 een evenement worden georganiseerd om de oprichting van de Austin Motor Company te vieren en te gedenken en van de nu een eeuw lang durende constante productie van auto’s. Het zal de grootste bijeenkomst ooit zijn van auto’s die in Longbridge zijn gebouwd en wordt georganiseerd in Cofton Park, tegenover de fabriek in Zuid Birmingham.

©BON/Sjaak
Categorie:
Tag(s):