donderdag, 5. mei 2005 - 7:34

Het alcoholslot komt eraan

Lelystad

Dit najaar zal de minister van Verkeer en Waterstaat de toekomstige opzet van de Vorderingsprocedure presenteren aan de Tweede Kamer. In het voorstel, dat nu in grote lijnen op papier staat, is een belangrijke rol weggelegd voor het alcoholslotprogramma. Drie medewerkers van de divisie Vorderingen van het CBR gingen begin maart op bezoek in Zweden, waar zo´n programma als sinds 1999 draait.

Met het ingebouwde alcoholslot moet de bestuurder blazen voordat hij gaat rijden. Signaleren de sensoren alcohol, dan start de auto niet en wordt dit geregistreerd. Om te voorkomen dat de bestuurder later alsnog gaat drinken, moet hij ook tijdens de rit op willekeurige momenten blazen om te kunnen blijven rijden.

Met de ervaringen uit Zweden wordt de komende maanden verder gewerkt aan het voorstel voor de nieuwe Vorderingsprocedure. ‘Die zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een lichte EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) voor bestuurders met een promillage van 0,8 tot 1,3 en de reguliere EMA bij een promillage van 1,3 tot 1,8. Daarboven zou dan een onderzoek volgen. Wie daarbij niet ongeschikt wordt bevonden, krijgt een alcoholslotprogramma opgelegd. Het gaat naar verwachting om zo´n vijftienhonderd nieuwe deelnemers per jaar’, vertelt coördinator Rob van Beekum.

Het idee is om ook in Nederland, net als in Zweden, de bestuurder voor de kosten – zo´n vijfduizend euro – op te laten draaien. Wie het alcoholslotprogramma krijgt opgelegd moet twee jaar lang blazen voordat hij kan rijden. Het hele systeem kan in principe in 2008 gaan draaien.

©BON/Sjaak Bron: Reflector
Categorie:
Tag(s):