Sinds vorig jaar is de Rijopleiding in Stappen (RIS) ingevoerd en uit onderzoek blijkt dat het slagingspercentage van deze examenkandidaten gemiddeld 22 procent hoger lag dan het landelijk gemiddelde.
De RIS-opleiding gaat uit van vier modulen waarbij de leerlingen volgens een strak opleidingsschema worden opgeleid en voorbereid op het examen. Aan de hand van zogenaamde handelingsscrips geeft een speciaal daarvoor opgeleide RIS instructeur les.
Als onderdeel van de Rijopleiding in Stappen neemt de leerling deel aan de training ‘Rijden onder specifieke omstandigheden’. Deze training is bedoeld om de leerling te laten ervaren hoe moeilijk het is om verkeersgevaarlijke situaties of noodmanoeuvres te beheersen. De belangrijkste doelstelling daarbij is dan ook het voorkomen dat je in een gevaarlijke verkeerssituatie terecht komt. Dat heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand.
Een optelsom van een klein uur aan toetsen die gezamenlijke het eindresultaat bepalen. Zo ziet de heer Ferry Meijer, de nieuwe directeur van het CBR het rijexamen van de toekomst. Dat moet in plaats komen van, zoals hij het noemt, de momentopname die het praktijkexamen nu is.
Het nieuwe model rijexamen zou wat de CBR- directeur betreft probleemloos kunnen worden ingebouwd in de vier onderdelen van de Rijopleiding in Stappen. Met het laten meetellen van de extra toetsen hoopt het CBR in de toekomst op een landelijk slagingspercentage van 70 procent; nu is dat slechts 47,4 procent.
Meer informatie over de Rijopleiding in Stappen en een overzicht van rijscholen die één of meer RIS-gecertificeerde instructeurs in dienst hebben, vindt u
©BON/Sjaak