woensdag, 12. oktober 2005 - 16:49

Historische Terugblik Grand Prix China

Vorig jaar werd de eerste Grand Prix in China verreden. Het was een cultuurschok voor beide werelden. De Chinezen zagen een massaal kapitalistisch circus zich het circuit eigen maken. De overwegend West-Europese Formule 1 wereld schrok zich een ongeluk van de Chinese infrastructuur. Toch valt de eerste ontmoeting tussen beiden een succes te noemen

Het Sjanghai circuit is zoals de meeste nieuwe circuits ontworpen door de Duitser Hermann Tilke. Twee gigantische “vleugels� van 140 meter overbruggen het rechte stuk en dienen als loopbruggen. In één van de loopbruggen bevindt zich ook een mediaruimte die plaats biedt aan 530 personen. Naar schatting heeft het circuit 325 miljoen dollar gekost. De karakteristiek van het circuit is vergelijkbaar met de andere moderne circuits als Sepang en Bahrein.

Vorig jaar was de Grand Prix voor het weekend al helemaal uitverkocht. Meer dan de helft van alle toeschouwers maakte toen voor het eerst kennis met de Formule 1. Dit jaar zal blijken of zij toen van het geboden spektakel genoten hebben.

Vorig jaar stond de Chinese Grand Prix vooral in het teken van die eerste Nederlander na Jos Verstappen die de Formule 1 betrad. Waar iedereen had verwacht dat het Christijan Albers in 2005 zou worden, flikte Robert Doornbos het al in 2004, zij het slechts op de drie laatste vrijdagen van het seizoen. De pret mocht er niet minder om zijn. Doorbos werd zelf pas op het laatste moment ingelicht over het contract en had zelfs niet de gelegenheid zijn helm in orde te maken. Hij reed met een maagdelijk witte helm, waar snel nog even een Nederlandse vlag op aan was gebracht.

Door zijn Formule 3000 overwinning in België dat jaar beschikte hij meteen over een superlicentie en hoefde hij niet vooraf te testen. Hij kwam op vrijdag als allereerste coureur de baan op, wat meteen ook zijn allereerste meters in een Formule 1 wagen waren! Het beviel Doornbos goed en ook het team van Jordan was tevreden. Complimenten alom.

Op zaterdag moest de jonge Nederlander echter aan de kant blijven, nu was het aan de racecoureurs. Michael Schumacher zat het dat weekend niet mee, hij spint in de kwalificatie. Zijn teamgenoot Rubens Barrichello weet de eer van het team te redden en pakt pole position. Kimi Raikkonen staat naast hem op de eerste rij. Jenson Button is derde en Felipe Massa is verrassend vierde in de Sauber.

Op zondag weet Barrichello zijn sterke positie vast te houden en wint de race. Button wordt tweede en Raikkonen bezet plaats drie. Michael Schumacher komt er ook in de race niet aan te pas. Na in aanraking te zijn gekomen met anderen weet hij er slechts een twaalfde plaats uit te slepen op één ronde van Barrichello. Wel rijdt hij in de laatste ronde nog de snelste rondetijd.

Dit jaar wordt de tweede Grand Prix in China verreden over 56 ronden van 5,451 kilometer

Wist u dat?

- De komende Grand Prix het einde van een tijdperk in zal luiden.

- De teams van Jordan, BAR en Minardi zullen er hun laatste race rijden.

- Frank Williams hiermee de enige onafhankelijk teambaas van de oude stempel is.

- De Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung enorm populair is in zijn tweede thuisland.

- Tijdens deze laatste race van het seizoen de strijd om de constructeurtitel nog helemaal open is. Renault staat twee punten voor McLaren.

- Er nog nooit een Chinees een Grand Prix heeft gereden.
Jacques Villeneuve vorig jaar zijn rentree maakte bij het team van Renault, nadat hij eind 2003 aan de kant was gezet door BAR.

- Zijn rentree niet bijster succesvol verliep. Twaalfde in de training, elfde in de race
Categorie:
Tag(s):