dinsdag, 19. juli 2005 - 23:21

Historische Terugblik Grand Prix Duitsland

Net als het ander circuit in Duitsland, de Nürburgring, heeft ook Hockenheim een rijke historie. De eerste Grand Prix wordt er verreden in 1970. Het is dan een groot circuit van bijna zeven kilometer, met lange rechte stukken door de bossen. Het is dan een circuit met een eigen karakter. Circuits met een eigen karakter hebben ook hun specialisten. Gerhard Berger heeft er twee Grand Prix gewonnen. En reed er bijna altijd om de overwinning.

Hockenheim kent veel verschillende winnaars. In 1999 zou de winnaar bijna Mika Salo geheten hebben. Hij vervangt Michael Schumacher die door een beenbreuk uitgeschakeld is. Teamgenoot Eddie Irvine maakt echter nog kans op de titel. Salo is loyaal aan Ferrari, laat Irvine passeren en wordt op één seconde tweede. Het beste resultaat uit zijn carrière.

In 2000 is het weer een andere Ferrari coureur die wint, Rubens Barrichello. Het is zijn eerste zege en draagt deze op aan zijn in 1994 overleden landgenoot Ayrton Senna.

Sinds 2002 is het karakteristieke circuit verbouwd door Herman Tilke. Tilke is de man die ook de nieuwe circuits als Maleisië en Bahrein op zijn naam heeft. De lange rechte stukken verdwenen dus ook in Hockenheim en maakte plaats voor modern circuit, waarbij de meeste historie verloren is gegaan. Het motodrome, waar alle tribunes staan, is behouden gebleven, verder is alles gewijzigd.

De eerste race op het “nieuwe� circuit is dan ook meteen raak voor de Duitsers. Michael Schumacher wint! Ralf Schumacher finisht als derde het Duitse feest is dus compleet.

In 2003 maakt Michelin de dienst uit in Hockenheim. Juan Pablo Montoya wint, voor David Coulthard, Jarno Trull wordt derde en Fernado Alonso eindigt op vier. Dan volgen de Toyota’s en Michael Schumacher eindigt slechts op plaats zeven. In de eerste bocht zijn al drie kanshebbers op de overwinning afgevallen. Rubens Barrichello, Kimi Raikkonen en Ralf Schumacher crashen en kunnen niet meer verder.

Vorig jaar was Bridgestone weer gewoon de baas op de Hockenheimring. Michael Schumacher won, maar wel met wat hulp van McLaren. De grootste bedreiging voor de Duitser, Kimi Raikkonen valt namelijk uit vanwege een kapotte achtervleugel. Alle andere punten waren die race echter wel voor Michelin coureurs.

De race wordt verreden over 66 ronden met een afstand van 4,574 kilometer. Vorig jaar wist er dus nog een Duitser te winnen, dit jaar is de kans hierop iets minder groot, maar zeker niet uitgesloten.

Met twee Nederlanders aan de start wordt het zeker een unieke race. Dit is voor het laatst voorgekomen tijdens de Grand Prix van Nederland in 1962. Toen stonden Carel Godin de Beaufort en Ben Pon samen aan de start; beiden reden in een Porsche. Godin de Beaufort wist toen een punt te pakken met een zesde plaats.
Categorie:
Tag(s):