dinsdag, 26. juli 2005 - 21:30

Historische terugblik Grand Prix Hongarije

1986, de eerste Grand Prix die wordt verreden achter het ijzeren gordijn. Wat een indrukwekkend spektakel moet dat geweest zijn. Zelfs tegenwoordig valt er nog een sfeer van tegenstrijdigheid te proeven. Daar waar oom agent nog met een norse blik voor het hek staat, je mag het hek niet aanraken, laat staan er overheen klimmen!

In de wijde omgeving kun je bijna voor niets voor een hele week eten inslaan, maar op het circuit koop je voor dat geld slechts een fles water.Tegenstrijdigheid alom, helikopters vliegen af en aan, tientallen blinkende vrachtwagens op een rij, waar het duurste racemateriaal ter wereld uit komt. En twintig kilometer verderop in de hoofdstad Boedapest staat een oud vrouwtje perziken te verkopen om nog wat te verdienen die dag.

Het is een mooie, maar ook indrukwekkende omgeving waarin ook een zeer mooi circuit ligt. De Hungaroring is gelegen in een dal, waardoor het publiek op de heuvels er omheen hele grote stukken van het circuit kan overzien. De kaartjes zijn er gelukkig nog wel goedkoper dan in de rest van Europa, wat de reis naar Hongarije zeker de moeite waard maakt. Een reis die ook veel Finnen maken, voor hen is het de dichtstbijzijnde Grand Prix. Mika Hakkinen kon er altijd op veel steun rekenen net zoals Kimi Raikkonen nu wordt toegejuicht.

Het circuit bestaat uit vele bochten aan elkaar verbonden door kleine rechte stukken. Na Monaco is het circuit het langzaamste van de Formule 1 kalender. Het wordt ook wel een veredelde kartbaan genoemd. Niet voor niets dat Jos Verstappen uitgerekend op deze “kartbaan� zijn eerste podiumplaats scoort. Het is zijn debuutseizoen, 1994, en hij ligt op een vierde plaats. Aan het einde van de race wordt door Michael Schumacher ge-unlaped, waardoor hij een ronde langer te rijden heeft. En waar men op hoopt gebeurt: Martin Brundle valt op de derde plaats liggend uit en Jos mag het erepodium van de Formule 1 betreden.

De Hungaroring is ook een circuit waar een coureur net iets extra’s kan betekenen. Zo moet menigeen een keer met de ogen knipperen bij de uitslag van de kwalificatie in 1997. Damon Hill is dat jaar als wereldkampioen overgestapt naar het langzame Arrows-Yamaha team. Hij heeft tot dan toe slechts één punt gescoord. Hij zet de Arrows in Hongarije echter op de derde startplaats en leidt zowaar het grootste deel van de wedstrijd. In de laatste ronden begint zijn wagen te haperen en moet hij genoegen nemen met een tweede plaats. Hij voegt hiermee de laatste podiumplaats toe aan het totaal van slechts acht podiumplaatsen van het team Arrows, dat in seizoen 2002 zal ophouden te bestaan.

Vorig jaar domineerden ook in Hongarije weer de Ferrari’s. Michael Schumacher wint voor Rubens Barrichello. De winnaar van 2003, Fernando Alonso, wordt derde. De race wordt verreden over 70 ronden met een afstand van 4,381 kilometer. Het is hier altijd goed weer. Er is in alle jaren vanaf 1986 op de Hungaroring geen enkele “natte� race verreden.

Wist u dat?
- Anthony Davidson in 2002 hier zijn debuut maakt in een Minardi.
- Hij de langzame Alex Yoong voor twee races verving.
- Davidson de snelste boete ooit kreeg. Bij het voor de eerste keer verlaten van de pitstraat reed hij te hard een kreeg meteen duizend dollar boete.
- Zsolt Baumgartner in 2003 zijn debuut maakt in zijn thuisland.
- Hij vervangt de op vrijdag zeer hard gecrashte Ralph Firman in een Jordan.
- Zsolt Baumgartner de enige Hongaar is die ooit een WK punt in de Formule 1 heeft gescoord.
- Bernie Ecclestone ere-burger van Boedapest is.
- Schumacher in 2001 zijn vierde wereldtitel behaalde op de Hungaroring.
- Er mooie pitpoezen rond lopen om het circuit.
Categorie:
Tag(s):