woensdag, 21. september 2005 - 12:01

Iedereen wil weer lekker soppen

Utrecht/Nijmegen

Iedereen wil aan de schoonmaak of de afwas, zo blijkt uit een onderzoek van de psychologen Rob Holland en Merel Hendriks van het Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit Nijmegen en Henk Aarts van de Universiteit Utrecht. Geuren beïnvloeden ons gedrag en de keuzes die we maken, ook als we ons daarvan niet bewust zijn. De onderzoekers onderzochten de onbewuste invloed van geur op gedrag, hieruit bleek vanuit de sociale psychologie dat ons gedrag onbewust en associatief gestuurd kan worden door datgene dat we aan geur waarnemen.

De geur van speculaas denkt men al snel aan Sinterklaas en roept dennengeur eerder gedachten aan kerstmis op. De psychologen onderzochten of dergelijke associaties van geuren ook het gedrag kunnen sturen zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Hiervoor werd een overheerlijke typische citroengeur die veel voorkomt in allesreinigers en die dus sterk verbonden is met schoonmaken. Proefpersonen werden geplaatst in hokjes waarbij ze verschillende testen ondergingen. ze kregen lettercombinaties te zien waarvan ze moesten zeggen of het om daadwerkelijk bestaande woorden of onzinwoorden ging. Een aantal van de ‘echte’ woorden had te maken met schoonmaken: deze woorden werden in de hokjes mét citroengeur sneller herkend als juist dan in de hokjes zonder citroengeur.

In een tweede experiment werd proefpersonen gevraagd om vijf activiteiten te noemen die ze nog moesten uitvoeren in de loop van de dag. Proefpersonen die waren blootgesteld aan de schoonmaakgeur rapporteerden eerder dat ze nog moesten poetsen, opruimen of wassen, dan proefpersonen in de controleruimtes.

In de laatste studie werd de invloed getest van geur op werkelijk schoonmaakgedrag. Na wel of geen blootstelling aan de geur van allesreiniger kregen proefpersonen in een neutrale ‘reukloze’ ruimte de taak om een droge beschuit te eten aan een tafel, een handeling die veel kruimels veroorzaakt. Met behulp van een camera werd bijgehouden in hoeverre de proefpersonen de tafel schoon hielden. Zoals verwacht waren de proefpersonen die tevoren waren blootgesteld aan citroengeur, meer geneigd om de tafel schoon te vegen dan de andere groep. Uit al deze testen bleek dat de meeste proefpersonen zich niet eens bewust waren van de aanwezigheid, laat staan de invloed van de citroengeur op hun gedrag.

Deze gegevens steunen het idee dat geuren van invloed kunnen zijn op datgene wat we doen, zelfs zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Conclusie: wanneer je partner een hekel aan afwassen heeft, verwen hem of haar eens lekker met een overheerlijk citroenafwasmiddel.
Categorie:
Tag(s):