vrijdag, 25. maart 2005 - 12:42

Illegale motorraces op klaverblad Hoevelaken

Hoevelaken

INGEZONDEN - Motorrijders misbruiken het klaverblad Hoevelaken frequent voor illegale stunts en races, waarbij soms levensgevaarlijke situaties ontstaan voor henzelf en andere weggebruikers. De politie heeft zelden de mogelijkheid om in te grijpen - politiemotoren worden door de motorracers 'snorfietsen' genoemd. Het gaat de racers op Hoevelaken vooral om de bochten; daar kunnen de beruchte 'kneedowns' gemaakt worden, het bij hoge snelheid met de knie over de grond schuren. Met speciale kniebeschermers, voorzien van een titaniumplaat, levert dat een volgens de racers spectaculaire vonkenregen op.

Het verkeersplein Hoevelaken is in kringen van motorracers populairder dan welk ander klaverblad in Nederland omdat op veel plaatsen vangrails ontbreken én omdat de politie het klaverblad naar hun mening nauwelijks in de gaten houdt. In vergelijking met andere knooppunten wordt Hoevelaken met zijn 'strakke asfalt' door motorrijders dan ook 'het biljart onder de klaverbladen' genoemd. Ze gebruiken de via internet te bekijken live-camerabeelden van Rijkswaterstaat om stukken van het parcours vooraf te verkennen of om de stunts van collega-motorrijders te bekijken. Het gejank van de motoren is in Hoevelaken zeker 's nachts soms nadrukkelijk te horen.

Ditishoevelaken.nl was na een tip zeer recent getuige van de levensgevaarlijke stunts van enkele motorrijders op verkeersplein Hoevelaken. Zes racers joegen met hun motoren scherp door de bochten van het klaverblad om zoveel mogelijk 'kneedowns' te scoren. Op rechte stukken trokken ze hun voorwiel van de weg om met hoge snelheid en slechts op het achterwiel richting volgende bocht te racen. Van het overige verkeer, gelukkig weinig rond 02.00 uur 's nachts, trokken de motorrijders zich nauwelijks iets aan. Auto's werden links en rechts ingehaald en een enkele keer zelfs agressief naar de kant gedrukt.

Het 's nachts racen en stunten, met extra risico's, is onder motorrijders overigens omstreden. De meeste racers kiezen liever een moment dat het licht is én rustig op het verkeersplein, bijvoorbeeld in de weekeinden. Voor hen begint het seizoen eind maart. Zij vinden ook dat ze niets fout doen; ze houden zich naar hun zeggen aan de snelheid, kijken goed uit en maken zich ook met een knie op het wegdek naar hun mening niet schuldig aan verkeersonveilig gedrag.
De afspraken om, zoals dat in jargon heet, 'een stukje te gaan gummen' of 'klavertjes te gaan plukken' op klaverblad Hoevelaken, worden vooral via chats en forums op internet gemaakt. Wat voorbeelden van teksten daaruit: 'Mijn god, de hemel bestaat dus echt. Wat een klaverblad is dit. Fantastisch asfalt, stabiele bochten, geen vangers. Kortom, een heerlijk blad om flink op te knallen. Als je ergens je knietjes of je stepje aan de grond wilt rijden, is dit een perfecte locatie.' Maar ook: 'Ik vind het niet slim om wedstrijdjes te doen. Klaverblad rijden kan heel leuk zijn maar erg veel ruimte voor een foutje is er niet. Gewoon lekker rondjes draaien is toch ook erg leuk?'

Soms komen ook waarschuwingen voorbij. 'Hoevelaken loopt wel lekker en is centraal gelegen. Alleen de bocht Apeldoorn-Utrecht is vaak erg druk. Wél handig om even te resumeren er er daarna weer tegenaan te gaan.'

Via internet geven de motorrijders elkaar ook adviezen. Bijvoorbeeld om de kennelijk toch al niet grote pakkans door de politie nog verder te verkleinen. 'Afgelopen jaar viel het mee, maar we hebben ook niet zo veel afgesproken. Het jaar ervoor hebben we een periode gehad dat ze ons gewoon op stonden te wachten... hoe meer er gereden wordt hoe meer het opvalt, dus hoe sneller ze er zijn! Als je gaat kneedownen, doe het dan een paar rondjes en ga er dan even af!'

Ditishoevelaken.nl heeft bovenstaand verhaal donderdagmiddag voor reactie en commentaar voorgelegd aan het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). De reactie van de woordvoerder is als volgt:

Het fenomeen is bij de verkeerspolitie bekend. "Wij besteden daar aandacht aan in de vorm van opvallend en onopvallend toezicht. Het opvallende toezicht leidt ertoe dat in het zicht van de politieauto men zich wel aan de regels houdt, het onopvallende toezicht levert vaak bekeuringen op voor rechts inhalen over de vluchtstrook, overschrijding van de maximum snelheid en gevaar of hinder opleveren voor andere weggebruikers."

Volgens de woordvoerder leidt dat overigens niet alleen tot bekeuringen, maar in sommige gevallen ook tot invordering of ongeldigverklaring van het rijbewijs.

Dat het door ditishoevelaken.nl gesignaleerde gedrag van sommige motorrijders op het klaverblad Hoevelaken niet altijd een 'klavertje vier' oplevert, is volgens de woordvoerder van de KLPD in het verleden wel gebleken. "Eén van de gevaren schuilt bij het uitkomen van de lus. In de bocht zelf mogen dan wel geen lantaarnpalen of andere obstakels staan, de parallelweg waar men op uitkomt wordt door een vangrail afgescheiden van de hoofdrijbaan. Het is niet de eerste keer dat we daar een motorrijder uit hebben moeten zagen."

Waar de motorrijder volgens de woordvoerder over het algemeen ook geen rekening mee houdt is zijn omgeving. "Direct de bestuurder die hij op het klaverblad belaagt, maar indirect zijn vrouw, kinderen, familieleden en vrienden. "Onze mensen zijn inmiddels redelijk getraind op het brengen van het slechte nieuws. Familieleden en vrienden hebben meer moeite met het in ontvangst nemen van de slechte boodschap, de gang naar het ziekenhuis, revalidatiecentrum of erger: begraafplaats of crematorium."

"Over het algemeen", aldus de politiewoordvoerder, "hebben motorrijders een dosis gezond verstand, een goede baan en een prima familie- en vriendenkring. Je vraagt je dan ook af waarom ze dit, met het gedrag dat ze vertonen op de motorfiets, in de waagschaal stellen."

De motorrijders mogen van de KLPD rekenen op een verhoogde belangstelling voor hun rijgedrag op de klaverbladen. "Geen garantie dat er geen ongelukken meer gebeuren, maar mogelijk zet het hen wel aan het denken."

De KLPD-woordvoerder haalt tenslotte een opmerking aan van een ziekenbroeder op de ambulance."Die zei: "Als ik naar een ongeval met een motorrijder wordt gestuurd hoop ik altijd dat ze maar een motorpak aanhebben. Dat houdt de boel een beetje bij elkaar."
Provincie:
Tag(s):