donderdag, 14. juli 2005 - 8:29

Imago Zeeland

De provincie Zeeland staat pas op de vierde plaats als je de Nederland vraagt een vakantieregio te noemen in eigen land. De Veluwe, Limburg en de Waddeneilanden worden vaak als eerste genoemd. Dit is de uitslag van het imago-onderzoek van het Bureau voor Toerisme Zeeland (BTZ) in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Enkele woorden die volgens de Nederlander genoemd worden zijn voornamelijk het aloude ‘zon, zee en strand’. Zee wordt voor 34% genoemd. Strand krijgt 19%. Zon moet het met 4% doen. Water 18%, mosselen 11% en de Deltawerken 7%.

Bijna de Helft van de ondervraagde Nederlanders vindt Zeeland een provincie die eerder levendig is dan slaperig. Zeeland wordt over het algemeen als plezierig beschouwd.

Onderzoeker Gerard van BTZ,: 'Het is belangrijk om een bewustwordingscampagne te voeren teneinde ons zelf nog beter op de kaart te zetten.' De conclusie van Gerard van Keken is dan ook dat de buitenwereld helemaal niet negatief over Zeeland denkt.

De eindresultaten van het onderzoek zullen worden gebruikt om samen met Zeeuwse ondernemers en overheden het merk Zeeland verder in te vullen. Krachtiger, selectievere marketing en promotie worden hierdoor mogelijk.

© BON Jean-Pierre Geusens

Foto's: John Peters/Jonathan van den Broeke
Provincie:
Tag(s):