zondag, 23. januari 2005 - 21:51

LEXGUARD kijkt niet

Lelystad

Op iedere gewenste plaats op bus of vrachtwagen kan een strip worden bevestigd die de chauffeur door middel van een geluid- en lichtsignaal waarschuwt als een andere weggebruiker bij hem in de buurt komt. De strip heeft een detectie afstand van 60 tot 100 cm. Indien de rubberen strip daadwerkelijk wordt aangeraakt, zal er nog een extra alarm afgaan, zodat de chauffeur weet dat hij acuut moet remmen.
<BR>

Het waarschuwingssysteem is uitgevonden door Freek Ton uit Dordrecht. Hij kwam op zijn idee naar aanleiding van de dood van Lex, een vriendje van zijn buurmeisje.

De uitvinding lijkt een mooie aanvulling te zijn op de al bestaande zichtveldverbeterende systemen om de dode- en blinde hoek in beeld te krijgen. De uitvinding is zelfs genomineerd voor de AutovakRAI Innovatieprijs 2005. Maar er kleven ook nadelen aan de LEXGUARD. Het systeem geeft een signaal aan de chauffeur dat zich iets of iemand in de nabijheid van de vrachtauto bevindt. De kans is groot dat door dit systeem het attentieniveau van de chauffeur omlaag gaat en hij slechts selectief in zijn spiegels gaat kijken. De LEXGUARD waarschuwt hem immers toch wel als er ‘iets aan de hand is’. Verder heeft de chauffeur met de huidige spiegelbezetting juist op een afstand van 60 tot 100 cm volledig zicht in zijn spiegels. Aangevuld met een zichtveldverbeterend systeem zoals de DOBLI-spiegel heeft hij ook zicht in het gebied verder van zijn truck. Welke toegevoegde waarde dit systeem op deze detectieafstand heeft, ontgaat ons daarom.

Gelukkig heeft alle aandacht van de afgelopen jaren voor de problematiek van de dode- en blinde hoek en de doorgevoerde wettelijk verplichte zichtveldverbeterende systemen ervoor gezorgd dat het aantal slachtoffers als gevolg van de dode hoek aanzienlijk is teruggebracht. In 2000 waren nog 30 dodelijke slachtoffers te betreuren; in 2004 waren er dat ‘nog maar’ 14. Ook België en Denemarken hebben het voorbeeld van Nederland gevolgd en een zichtveldverbeterend systeem op vrachtauto´s verplicht gesteld.

Alle informatie met betrekking tot de dode hoek kunt op vinden door hier te klikken.

©BON/Sjaak
Categorie:
Tag(s):