woensdag, 5. januari 2005 - 16:32

Lichte daling verkoop auto's

Amsterdam

In Nederland zijn ongeveer 5000 minder personen auto's verkocht dan in het voorafgaande jaar. De huidige economie en het consumentenvertrouwen verklaart de lichte daling.

In 2004 zijn in totaal 483.885 personenauto’s geregistreerd. Vergeleken met 2003 is dat een lichte daling. De daling wordt vooral verklaard door de economie in Nederland en het geringe consumentenvertrouwen. Het eindtotaal ligt wel net boven de 480.000 die de RAI Vereniging en BOVAG als verwachting voor 2004 hadden afgegeven. Voor het komende jaar rekenen de RAI Vereniging en BOVAG op een stabiele markt van 490.000 nieuwe personenauto’s.

Uit een recent onderzoek van de RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de actualiteit invloed heeft op de beoordelingscriteria bij de aanschaf van een auto. Zo is, onder invloed van de brandstofprijzen en de aandacht voor verkeersemissies, de aandacht voor uitlaatgassen als aanschafcriterium in 2004 gestegen naar 17 procent (was 9 procent). Het criterium brandstofgebruik, als afweging bij de keuze van een auto, is gestegen naar 33 procent (was 27 procent). Tegenover deze stijging staat een stevige daling van het criterium comfort: 36 procent in 2004 tegenover 44 procent in 2003. De hoogte van de parkeergelden in steden leidt bij autobezitters tot steeds meer irritatie. Twee van de drie automobilisten zegt de parkeertarieven onacceptabel/onredelijk hoog te vinden.

Merken
De merken top 5 van 2004 ziet er als volgt uit: Opel (49.872), Renault (47.280), Peugeot (44.777), Volkswagen (42.480), Ford (40.618).

Modellen
De modellen top 5 van 2004 is als volgt: Peugeot 307 (22.508), Volkswagen Golf (16.889), Peugeot 206 (15.262), Renault Scenic (14.703), Ford Focus (13.688).

Koetswerk
In Nederland is één op de vier nieuwe auto’s een 5-deurs hatchback. In de lift zitten de MPV (21 procent, was 19,3 procent), de cabrio (2 procent, was 1,5 procent) en de terreinwagen/SUV (4 procent, was 3,5 procent). De 3-deurs hatchback verliest marktaandeel in 2004 (16 procent, was 19 procent), evenals de combi-stationwagen (19 procent, was 20 procent).

Brandstof
Het marktaandeel van benzineauto’s is in 2004 uitgekomen op 73,5 procent. Vergeleken met 2003 is dat een lichte daling van 1,1 procent. Het marktaandeel van dieselauto’s steeg in het afgelopen jaar van 22,9 procent in 2003 naar 25 procent in het net afgesloten jaar. Het marktaandeel van nieuwe auto’s met een LPG- of gasinstallatie daalde van 1,6 procent in 2003 naar 1,1 procent in 2004. De categorie overigen (onder andere de hybride auto’s) heeft inmiddels een marktaandeel van 0,2 procent. Bron Rai/ (c) BON
Categorie:
Tag(s):