woensdag, 23. november 2005 - 16:09

Lightrailmaterieel mogelijk op aantal bestaande spoorlijnen

Den Haag

Het ministerie heeft samen met de provincies en kaderwetgebieden vastgesteld dat het mogelijk is op bepaalde bestaande spoorlijnen nieuw lightrail materieel te laten rijden. En dat dit mogelijk is binnen de bestaande veiligheidseisen. Dit maakte minister Peijs vandaag bekend tijdens het startsein voor het boren van de tunnel van de Randstadrail en in een brief aan de Tweede Kamer. Op vijf lijnen in Nederland kunnen per direct nieuwe lichte / light spoorvoertuigen rijden.

Het gaat om de lijnen waar nu slechts met dieselvoertuigen kan worden gereden en het proefbaanvak Gouda-Alphen a/d Rijn.

Het ministerie wil bepaalde lijnen, de zogenaamde contractsectorlijnen, decentraliseren naar provincies en kaderwetgebieden. De decentrale overheden hebben aangegeven dat zij eerst de mogelijkheid van lichte treinen over bestaand spoor onderzocht wilden hebben. Gezamenlijk is vastgesteld dat de inzet van nieuw lightrail materieel binnen de bestaande veiligheidseisen kan. Dure aanpassingen van het spoor zijn door dit besluit niet nodig. Met goedkope oplossingen kan de veiligheid gegarandeerd worden. Besloten is die goedkopere oplossingen nader uit te werken. De minister pleitte er ook voor dat de decentrale overheden de handen ineenslaan om samen te zorgen voor een aanbesteding die voor de industrie interessant is. Als iedereen weer bij een ander bedrijf lightrailvoertuigen laat bouwen, wordt het namelijk een hele dure grap, aldus Peijs. Daarom is gezamenlijk optrekken van belang. Het initiatief ligt bij de bestuurders van de decentrale overheden.
Provincie:
Tag(s):