zaterdag, 8. oktober 2005 - 11:21

Lotus Cup Europa

Pole position voor Nederlandse Lotus distributeur.
<BR>Willem van der Kooi, directeur van het officiële Lotus bedrijf Van der Kooi Sportscars, met vestigingen in Amsterdam en Lochem, is als derde geëindigd in de Europese serie van de Lotus Cup Europe. Op het Formule 1 circuit van Monza Italië wist hij afgelopen weekend met zijn Cup Exige zelfs vanaf een eerste plek in het algemeen klassement te vertrekken.

Willem van der Kooi staat in het dagelijkse leven aan het hoofd van zijn bedrijf, dat officieel distributeur is van Lotus en Benelux importeur van Noble Sportscars en Caterham. “Voor de door ons gevoerde automerken is het een ‘must’ dat je zelf ook een autoliefhebber pur sang bent. Dan volstaat het niet om koeltjes de hele dag achter je bureau te zitten, dus zet ik regelmatig de helm op en doe met onze eigen Cup Exige mee aan de races voor het Europese kampioenschap. En dat is dit jaar uitstekend gegaan, met als een soort bekroning de pole-position op het beroemde circuit van Monza, dat een en al autosport ademt.

De Lotussen voelden zich daar dan ook uitstekend thuis.� In de kwalificatietraining had de Nederlandse Lotus distributeur de snelste tijd gedraaid, maar in de race kwam hij wat pk’s te kort omdat de naald van zijn toerenteller bij 7000 tpm bleef steken. “De rest draaide 8500 omwentelingen en ja, dan wordt je op het rechte eind voorbijgereden. Maar, door wat strak stuurwerk, en dat kan met een Lotus, heb ik de schade beperkt weten te houden.�

De derde plek op het ereschavot was voor Van der Kooi en daarmee ook de derde plek in het Europese Kampioenschap. “Door zelf te racen met Lotus kan ik ons enthousiasme over Lotus nog gemakkelijker overbrengen op mijn klanten,� aldus Willem.

De Lotus Exige in race-uitvoering word in een gelimiteerde serie ontwikkeld en gebouwd door Lotus Motorsport Division voor de Lotus Cup.

De nadruk bij de Lotus Cup ligt op het oorspronkelijke karakter van Cupraces, zoals ze in de bakermat van de autosport al jaren worden georganiseerd: doordeweeks met de auto naar kantoor en in het weekend de slicks eronder en lekker racen. Vanzelfsprekend speelt dan ook betrouwbaarheid een grote rol. De races werden verreden met roadgoing Elises Mk II en Exiges Mk II, in volledige standaarduitvoering.

Met de race-Exige, voorzien van 243 pk en een gewicht van 890kg, kan ook op de openbare weg worden gereden. In 2006 start de nieuwe serie in het voorjaar.
Categorie:
Tag(s):