woensdag, 10. augustus 2005 - 9:37

Meer asfalt

Amstelveen

Volgens TLN (transport Logistiek Nederland) en de transport belangenvereniging Evo, is de financiële schade voor de Nederlandse economie als gevolg van files 500 miljoen euro. Volgens beide is dit een toename van 4% ten opzichte van 2004. De kostenpost raakt niet alleen het goederenvervoer over de weg, maar werkt door in de totale logistieke keten. Daarmee zorgt de toenemende schade voor een rem op de economische ontwikkeling, terwijl juist een impuls nodig is.

Als de spitsstroken niet waren geopend dan was de schade nog bijna 60 miljoen euro hoger uitgevallen. TLN en EVO vinden dan ook dat het kabinet moet voorkomen dat de aanleg van spitsstroken nog meer vertraging oploopt. Het aanleggen van spitsstroken lost echter niet alle problemen op.

Zo zijn op de A2 Holendrecht – Oudenrijn, A2 Zaltbommel-’s-Hertogenbosch en A50 Ewijk-Grijsoord juist problemen ontstaan doordat verderop spitsstroken zijn geopend. Deze knelpunten waren niet nodig geweest als ook op de aansluitende delen meer wegcapaciteit was gekomen.
TLN en EVO stellen voor dat Verkeer en Waterstaat een prijsvraag uitschrijft voor de knelpunten op de A27 Breda – Utrecht en knooppunt Hoevelaken. Dit zijn de nummers drie en vier van de Economische Wegwijzer en voor deze knelpunten zijn nog geen oplossingen bedacht. Weliswaar zijn rond knooppunt Hoevelaken spitsstroken gepland, maar die zijn onvoldoende om de groei van het verkeer op te vangen.
Categorie:
Tag(s):