donderdag, 3. februari 2005 - 11:36

Mensen vertrouwen internet steeds meer

Uit een recent onderzoek van het bedrijf Edelman is gebleken dat mensen internet steeds meer gaan zien als een betrouwbare nieuwsbron. Het onderzoek bekijkt de impact van opinieleiders bij overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvermentele organisaties (NGO's).

Een opinieleider wordt door het onderzoek als volgt gedefineerd: leeftijd tussen 35-64 jaar, hoger opgeleid met een jaarlijks bruto inkomen van 60.000 euro of meer (in de VS 75.000 USD). Ze hebben daarnaast een aantoonbare interesse in de media, de economie en politieke aangelegenheden.

Uit het onderzoek kwam naar voren:
  • In Europa is de geloofwaardigheid van vrienden en familie hoger dan die van kranten. Europese opinieleiders geven met 51 procent aan dat zij artikelen in zakenbladen de meest betrouwbare informatiebron vinden; vrienden en familie scoren 43 procent en dagbladen slechts 34 procent.
  • In alle onderzochte landen is het vertrouwen in technologische en elektronische bedrijven hoger dan in andere bedrijven (Microsoft, Samsung, Sony, IBM, etc.).
  • Tijdens de laatste 12 maanden is in Europa de populariteit van het Internet als een 'primaire mediabron voor geloofwaardige informatie' toegenomen van 9 procent naar 13 procent. Het Internet is op dit moment, na de televisie en kranten, de derde mediabron waar opinieleiders als eerste naar kijken voor betrouwbare informatie.
Categorie:
Tag(s):