zaterdag, 23. april 2005 - 10:39

Motor van Doornbos oververhit na uitstapje

Door een verstandige voorzorgsmaatregel van het team, is Robert Doornbos vandaag tijdens de vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van San Marino op een 22e positie (1:25.172) blijven steken. Op het Italiaanse Autodromo Enzo e Dino Ferrari, waar Doornbos vorig jaar tijdens zijn F3000 debuut direct een podiumfinish behaalde, legde de test- en reservecoureur van Jordan Grand Prix vandaag toch nog 41 ronden af. Doordat na een uitstapje naast de baan de motor enigszins oververhit raakte, besloot het team uit voorzorg Doornbos in het verloop van de middagsessie niet verder in actie te laten komen.

Doordat het 4.933 kilometer lange circuit nabij de dwergstaat San Marino een aaneenschakeling is van chicanes met hoge kerbstones, geeft het team Doornbos in de eerste sessie tussen 11:00 en 12:00 uur de opdracht om met een volle tank een geschikte set-up te vinden. Door in deze eerste training 26 maal over start/finish te komen, slaagt de jonge Rotterdammer niet alleen in deze opzet, maar rijdt hij ook nog eens het meeste aantal ronden van alle 24 coureurs. Doornbos’ beste rondetijd van 1:25.555 blijkt uiteindelijk goed genoeg voor de 18e positie.

Wanneer om 14:00 uur het licht in de pitstraat op groen gaat, kiest Doornbos net als in de eerste sessie direct het asfalt voor twee runs van zes ronden. Hierbij maakt de 2004 FIA International F3000 ‘Rookie of the Year’ gebruik van de nieuwe compound banden die Bridgestone speciaal heeft meegenomen voor de eerste Europese Grand Prix van dit jaar. Wanneer Doornbos halverwege de training voor de derde keer naar buiten gaat, schiet hij, in een poging zijn limiet te vinden op het historierijke circuit, kort van de baan in de befaamde bocht Acqua Minerale. Hoewel de 23-jarige coureur op eigen kracht zijn weg naar de pitstraat terug weet te vinden, en zijn team er snel voor zorgt dat hij weer verder onderweg kan, blijkt de motor oververhit geraakt te zijn. Omwille van veiligheidsredenen besluit het team dan ook de motor voor het resterende deel van de training te sparen.

Robert Doornbos: “Vandaag was een productieve dag. In de ochtendsessie heb ik met name veel set-up werk gedaan en me geconcentreerd op de suspensie. Toen ik in de tweede training mijn dagprogramma wilde vervolgen op nieuwe banden, raakte ik in de aanloop naar de Acqua Minerale een hobbel verkeerd, waarna de achterkant van de wagen wegbrak. Gelukkig kon ik de wagen terugbrengen naar de pitbox, waarna het team me snel weer onderweg probeerde te helpen. Uit voorzorg hebben we echter besloten om tijdens deze sessie niet verder in actie te komen, wat mijns inziens ook de meest verstandige keuze was. Het spijt me dat het zo gelopen is, maar uiteraard hoop ik dat we het weekend positief kunnen vervolgen!�
Categorie:
Tag(s):