vrijdag, 11. november 2005 - 18:31

Nadruk op nieuwe media

Den Haag

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met de Mediabegroting 2006. Meer drama, meer nieuwe programma's, nieuwe themakanalen en een scherper profiel, dat zijn de plannen van de Publieke Omroep voor 2006.

Als gevolg van de bezuinigingen (o.a. uit het regeerakkoord) en teruglopende reclame-inkomsten daalt het totale budget van de Publieke Omroep van 750 miljoen in 2005 tot 730 miljoen in 2006. De Publieke Omroep ontvangt 600 miljoen euro uit de rijksbegroting (inclusief bijna 25 miljoen voor nieuwe media zoals internet), de rest betreft eigen inkomsten en reserves die de Publieke Omroep inzet om het budget op peil te houden.

De reclame-inkomsten lopen volgend jaar waarschijnlijk fors terug. Het kabinet vertrouwt erop dat de Publieke Omroep met onderscheidende programma's verschillende groepen kijkers aan zich weet te binden en het tij weet te keren. Daarnaast worden mogelijkheden onderzocht voor alternatieve financieringsbronnen en exploitatie van rechten. De totale reclamezendtijd op radio en tv wordt verhoogd van 6,5 procent naar de wettelijk toegestane 10 procent.
Categorie:
Tag(s):