dinsdag, 10. mei 2005 - 9:05

Nederlanders gebruiken massaal popup-killers

De aantal internetters die gebruik maken van een zogenaamde ‘popup-killer’ is het afgelopen half jaar sterk gestegen van 49% naar 56%. Omgerekend naar absolute aantallen zijn dat ruim 5 miljoen Nederlanders die gebruik maken van dergelijke software. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research onder ruim 1.000 internetters in april 2005.

Een popup-killer onderdrukt internetpagina’s die automatisch geopend worden zonder dat de gebruiker daarom vraagt. Deze popup’s worden vooral gebruikt om advertenties op een soms irritante manier te tonen. Door het installeren van een popup-killer wordt de internetter niet meer lastig gevallen door deze manier van reclame maken.

Van deze grote groep maakt éénderde gebruik van de popup-killer die standaard door Microsoft bij Service Pack 2 geleverd wordt en gebruikt wordt in Internet Explorer. 10% Van de internetters gebruikt de popup-killer die in de Google-toolbar zit. Van de mensen die nog geen software hebben om popup’s te weren overweegt de meerderheid (59%) om dit wel te doen.

Naarmate men intensiever gebruik maakt van internet, stijgt het percentage van mensen die een popup-killer hebben geinstalleerd. Ruim tweederde van de breedband-gebruikers geeft aan een popup-killer te gebruiken. Onder de jongeren is het stukje software van de Google Tollbar populair. Ouderen maken meer gebruik van de popup-killer van Misrosoft die in Internet Explorer wordt gebruikt.
Categorie:
Tag(s):