woensdag, 16. maart 2005 - 11:52

Nederlandse sites brengen betere service dan Amerikaanse

Nederlandse websites doen het iets beter dan hun Amerikaanse tegenhangers als het gaat om het geven van service. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Junglerating. Hiermee is een hardnekkig vooroordeel de wereld uitgeholpen.

Het Amsterdamse onderzoeksbureau beoordeelde twaalf Nederlandse en twaalf Amerikaanse sites op servicegerichte onderdelen zoals een FAQ (Frequently Asked Questions), zoekfuncties en het gebruik van digitale communicatiemiddelen.

Tijdens de beoordeling van de twaalf sites kwamen verschillende categorieen aan bod. Van financiële websites tot overheidsinstellingen werden doorgelicht om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. De Nederlandse websites scoorde iets hoger (38%) tegenover de Amerikaanse (35%).

Toch blijken nog veel tekortkomingen naar voren te komen. Vooral de financiele websites schieten qua informatievoorziening nog al eens tekort als het gaat om het afnemen van goederen of diensten. Dit blijkt bij de retailwebsites veel beter te zijn.

Ook de zoekfunctie lijkt vaak een ondergeschikt kindje. De mogelijkheden tot zoeken zijn vaak wel duidelijk zichtbaar, maar de zoekresultaten zijn vaak niet relevant of in overeenstemming met de zoekopdracht. Ook de locatie wordt vaak niet duidelijk aangegeven.

Daarnaast zijn de FAQ-lijsten verre van optimaal. De meeste websites bieden één grote vraag- en antwoordlijst waarin de klant zelf de vraag dient te vinden. Vragenlijsten die aansluiten op de plaats waarop ze op de website geraadpleegd kunnen worden zijn nog maar mondjesmaat aanwezig.
Categorie:
Tag(s):