zondag, 16. januari 2005 - 22:52

New Beetle Ragster

Amsterdam

Volkswagen heeft tijdens de autotentoonstelling van Detroit de New Beetle Ragster onthuld. De stoerste New Beetle aller tijden.

Hoewel de New Beetle op zich al een statement op wielen is, laat dit studiemodel zien welk ontwikkelingspotentieel er nog meer in de auto huist. De New Beetle Ragster onderscheidt zich door een sterk verlaagd dak met een grote ‘Ragtop’ – een vouw-schuifdak.

De basis van de Ragster is de New Beetle Cabriolet. In vergelijking daarmee zijn de voorste raamstijlen met 9 centimeter ingekort. Een vaste, U-vormige dakbeugel dient als behuizing voor de Ragtop. De bijzondere dakconstructie maakt de Ragster al met al zo’n 15 centimeter lager dan een normale New Beetle. Dat zorgt voor een uniek uiterlijk. Een Hot Rod mét Ragtop en de proporties van een Speedster. Daarmee is gelijk de naam Ragster verklaard.

Design
Ten opzichte van de New Beetle Cabriolet, beperken de wijzigingen van de Ragster zich niet tot het dak. Zo is het ontwerp van de wielkasten en bumpers wat scherper aangezet en zijn de koplampen, achterlichten en lichtmetalen wielen (19 inch) nieuw vormgegeven. Ook in het interieur heerst een extreem sportieve sfeer. De Ragster beschikt niet over sport- maar over racestoelen en in het driespaaks sportstuur is zowel de startknop van de motor als de bediening van de Ragtop geïntegreerd. Ook nieuw zijn de vormgeving van de middenconsole en de symmetrische afwerking van de bagageruimte.

Serieproductie
Hoewel er nog geen beslissing is genomen over serieproductie van de Ragster, zou het model van diverse motoren kunnen worden voorzien – van een krachtige benzinemotor tot een TDI met veel koppel. Alle mogelijkheden staan wat dat betreft nog open. ©BON Bron Rai Ver.
Categorie:
Tag(s):