vrijdag, 25. november 2005 - 11:12

Nieuwe Fiat Panda is Mini-SUV

We hadden al een Fiat Panda 4x4, maar Fiat gaat nog een stapje verder. De Italianen presenteren de Panda Cross. Deze mini-SUV is het topmodel van de Panda-reeks en is ruik uitgerust en stoer van uiterlijk.

De Fiat Panda heeft al een succesvolle carrière achter de rug. Er zijn inmiddels meer dan een half miljoen exemplaren van de nieuwe Panda verkocht. Dit jaar was één op de drie verkochte auto´s in zijn segment een Panda. Daarbij viel volgens Fiat op dat vooral de luxe uitgevoerde versies hoog scoren. Fiat speelt daar nu op in met een luxe uitgeruste en robuuste Panda Cross.

De Panda Cross is uitgerust met vierwielaandrijving, dat permanent over de tractie waakt. Een zogenaamde visco-koppeling staat borg voor de verdeling van de aandrijfkrachten. Onder normale omstandigheden gaat zo’n 98 procent van het motorvermogen naar de voorwielen. Dreigen de banden grip te verliezen, dan zorgt de visco-techniek er automatisch en razendsnel voor dat steeds meer vermogen naar de achterwielen wordt gevoerd. Op zich al een heel bijzondere veiligheidstechniek in deze klasse. Dat geldt zeker voor de toevoeging van de elektronisch geregelde differentieelwerking (Electronic Locking Differential, ELD) tussen de beide wielen op de voor- en achteras. Wanneer bij het optrekken bijvoorbeeld blijkt dat het linker achterwiel op een extra gladde plek op het wegdek staat, detecteren de sensoren van het ABS/EBD systeem dat meteen en zorgt de techniek ervoor dat het betreffende wiel niet nodeloos doorspint. Het wordt juist afgeremd en het achterwiel met wat meer tractie neemt zijn taak zo goed mogelijk over. Het systeem mikt specifiek op de verraderlijke omstandigheden met sneeuw, ijs en modder zoals die zelfs in ons land regelmatig optreden. En helpt ook mee bij optrekken tegen een gladde helling of oprit.

Maar niet alleen de aandrijving is compleet anders, ook het onderstel van de Panda Cross is behoorlijk aangepast. De McPherson voorwielophanging is flink opgewaardeerd (onder andere met dikkere veerbenen, dubbelwerkende schokdempers en aangepaste triangels met bijpassend nieuwe bevestiging) en de achteras is zelfs compleet anders. De Panda Cross staat immers op een volledig onafhankelijk werkende achterwielophanging.

Met zijn grote koplampen, brede bumpers, beschermstrips op de flanken, strips op de wielkasten, bodem beschermplaten, vergrote grondspeling, speciale lichtmetalen wielen met aangepaste banden en dakrails heeft de mini-SUV een zeer krachtige uitstraling. Ook zijn interieur is aangepast. Onder andere waar het de uitrusting en gekozen materialen betreft. Het ontwerp is meteen herkenbaar aan het zwarte dashboard, de metaalkleurige detaillering en de two-tone kleurenschema’s van de bekleding. Er is plaats voor vier personen en 200 tot 230 liter bagage. Wie meer bagage wil vervoeren kan de achterbank omklappen en 780 liter aan spulletjes kwijt.

De Panda Cross krijgt een bijpassend complete uitrusting mee. Onder andere afstandsbediende centrale deurvergrendeling, Dualdrive (in twee standen instelbare stuurbekrachtiging), airconditioning (met pollenfilter), elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, een met leer bekleed stuurwiel, maar ook bergruimte onder de stoel en op de rug van de passagiersstoel. Extra´s zijn leverbaar in de vorm van een open dak, climate control, uitgebreid audiosysteem en het Connect Nav Plus navigatie- en infotainmentsysteem. De veiligheidsuitrusting bestaat uit ABS met EBS, MSR (uitgebreide tractiecontrole), zes airbags, schijfremmen rondom en extra brandpreventie.

Als krachtbron wordt de Panda Cross alleen leverbaar met de 1.3 MultiJet 16V dieselmotor. De 70 pk en 145 Nm sterke krachtbron maakt het mogelijk een topsnelheid van 150 km/h te halen. Fiat claimt dat de Panda Cross een helling van 50% kan nemen.

De Fiat Panda Cross wordt komend voorjaar in Nederland verwacht. Hij wordt gepositioneerd boven de Panda 4x4. Prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend.
Categorie:
Tag(s):