woensdag, 23. februari 2005 - 18:04

'Nieuwe rijbewijsrichtlijn beperkt ondernemer'

Zoetermeer

EVO is niet te spreken over de aanpassing van het B rijbewijs die de nieuwe Europese Rijbewijsrichtlijn per 2007 voorstaat. Vandaag werd daarover gestemd door het EP.
<BR>Deze leidt tot een kostenverhoging voor de ondernemer zonder dat is aangetoond dat deze maatregel de verkeersveiligheid verbetert. EVO pleit ervoor dat de Raad van Ministers dit omstreden voorstel afwijst.

Het EP past de bevoegdheden voor het B rijbewijs aan voor het rijden met een aanhangwagen. Zowel Commissie als Parlement vinden de huidige regeling te moeilijk. EVO stelt dat het Parlement nu echter een regeling heeft aangenomen die vele malen ingewikkelder is en bovendien onterecht onderscheid maakt in particulier en bedrijfsmatig vervoer.

Bij zakelijk vervoer mag de ondernemer straks alleen nog maar een lichte aanhanger trekken van max. 750 kilogram totaalgewicht. Voor zwaardere aanhangers moeten chauffeurs het E rijbewijs halen. Nu nog mag een chauffeur ook zwaardere aanhangers trekken, zolang deze maar lichter zijn dan de auto zelf. Het halen van een extra papiertje betekent een kostenverhoging van circa duizend euro. Voor particulieren geldt een ruimere regeling. EVO verwacht dat dit onderscheid in de handhaving tot onduidelijkheden kan leiden. Bovendien maakt Brussel een einde aan de mogelijkheid om met een B+E rijbewijs grote combinaties te rijden. Wie in de toekomst het
E rijbewijs haalt, mag daarmee alleen een aanhangwagen/oplegger trekken die lichter is dan
3.5 ton.

Ook introduceert Brussel twee nieuwe rijbewijscategorieën, het C1 en D1 rijbewijs. Chauffeurs met een C1 rijbewijs mogen vrachtauto's tot 7.5 ton totaalgewicht besturen. Voor zwaardere vrachtauto's is het C rijbewijs vereist.

Positief is dat de invoering van een apart rijbewijs voor bestelauto's met meer dan 1000 kilogram laadvermogen van de baan is.

© BON / FBF.NL
Provincie:
Tag(s):