maandag, 14. maart 2005 - 13:06

Nieuwe Swift vaandeldrager Suzuki

Vianen

Suzuki heeft met de nieuwe Swift een nieuwe designkoers ingeslagen. De Swift is van de grond af opnieuw ontworpen en is het eerste model van een nieuwe generatie Suzuki’s. Ruim twintig jaar is het model uitermate populair bij kleine gezinnen en jonge mensen die een betaalbare auto zoeken. Met de make-over heeft de Swift van oudsher betrouwbare en conservatieve, een dynamisch en sportieve uitstraling gekregen. Eind deze maand zal hij in de Nederlandse showrooms verschijnen.

Suzuki heeft de nieuwe Swift geheel opnieuw ontworpen. De auto is gebouwd op een nieuw ontworpen onderstel dat zorgt voor een zeker, veilig en stabiel weggedrag. De neus wordt gekenmerkt door een stoer ogende luchtinlaat en zijn heldere koplampen. De gebolde wielkasten versterken het gespierde voorkomen van de Swift. De achterzijde vormt een strak geheel door de vloeiende vorm van de achterlichten, die doorlopen tot in het achterspatbord.

De Swift meet 3.695 mm in de lengte, 1.690 mm in de breedte en hij is 1.500 mm hoog. Door de spoorbreedte (1.470 mm voor en 1.480 mm achter), de grootste in zijn klasse, kent de Swift een uitermate stabiel weggedrag. De grote spoorbreedte zorgt tevens voor een zeer riante interieur. De afmetingen van de drie- en vijfdeurs zijn exact gelijk.

Binnenin de auto vinden we een modern, strak vormgegeven interieur. Centraal in het instrumentarium bevindt zich de snelheidsmeter. In het centrum van het dashboard is een multifunctioneel informatiepaneel geplaatst. De vijfdeurs biedt plaats aan 5 volwassenen. De kofferbak heeft een inhoud van 213 liter en is te vergroten naar 562 liter door de achterbanken neer te klappen. Met uitzondering van de instapversie, is dat in twee ongelijke delen (40/60) mogelijk. De achterklep is (met uitzondering van het instapmodel) elektrisch te openen. De Exclusive is tevens te ontgrendelen zonder dat je de sleutel uit je zak hoeft te halen. De auto is dan ook te starten met een startknop.

De Swift wordt leverbaar met een keus uit drie krachtbronnen: twee benzinemotoren en een common-rail dieselmotor. De 1.3-liter-benzinemotor produceert 68 kW/92 pk bij 5.800 toeren per minuut en het maximale koppel bedraagt 116 Nm bij 4.200 toeren per minuut. De 1.5-litermotor die 75 kW/102 pk bij 5.900 toeren per minuut levert en een koppel heeft van 133 Nm bij 4.100 toeren per minuut. De variabele kleptiming draagt bij aan de zuinige én sportieve kanten van het karakter van deze motor. Daarnaast is er een 1.3-liter dieselmotor leverbaar die 51 kW/69 pk bij 4.000 toeren per minuut produceert met een maximumkoppel van 170 Nm bij 2.000 toeren.

Veiligheid is bij Suzuki een groot issue. Daarom word de Swift standaard geleverd met twee airbags en, op de meeste uitvoeringen, zij- en gordijnairbags en een breed scala aan actieve veiligheidssystemen. Zo heeft de Swift ABS met elektronische remkrachtverdeling en remassistent dat zorgt voor een mix van stabiliteit en dynamiek. Suzuki heeft namelijk alle kennis en ervaring die is opgedaan in de internationale rallysport gebruikt om de wegligging van de Swift naar een topniveau te tillen. Suzuki zal halverwege het seizoen zeer succesvolle de Ignis Super 1600 aflost door de Swift Super 1600.

De nieuwe Swift is verkrijgbaar vanaf 10.999 euro. De 1.3 diesel zal 17.499 euro kosten.

© BON / Suzuki
Categorie:
Tag(s):