dinsdag, 5. juli 2005 - 9:52

Nieuwe wet veel te duur

Amstelveen

Werknemers die voor hun werk in een bestelauto rijden, moeten daar in de nabije toekomst aanzienlijk meer bijtelling voor betalen, zo laat EVO weten. De belangenorganisatie heeft berekend dat met de nieuwe grijskentekenregeling de bijtelling met bijna 40% stijgt. Daardoor gaat een werknemer met bestelauto er zo´n 800 euro per jaar op achteruit. EVO dringt aan op een snelle aanpassing van de wet.

Oorzaak van de stijging is de nieuwe grijs kentekenregeling. Wie na 1 juli een nieuwe bestelauto aanschaft, moet bij de dealer ook BPM afrekenen. Ondernemers kunnen die BPM van de Belastingdienst terugkrijgen, maar dit bedrag telt wel mee voor de bijtelling. De auto wordt hierdoor bijna 40% duurder in aanschaf. EVO vindt dit te bizar voor woorden en stelt dat de BPM buiten de bijtelling moet blijven.

In de wet staat dat de bijtelling moet worden berekend over de cataloguswaarde inclusief BPM en BTW. De bijtelling voor een gemiddelde bestelauto bedraagt netto 2200 euro per jaar. Door de nieuwe regeling is dat straks ruim 3000 euro, en stijgt de bijtelling met 800 euro.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: ‘Dit slaat gewoon alles. De huidige bijtelling van 22% is voor onze leden al niet aan hun werknemers te verkopen, omdat veel bestelauto’s nauwelijks geschikt zijn voor privé-gebruik. De bestelauto is gereedschap en geen extra arbeidsvoorwaarde voor de werknemer. Voor zo’n bijtelling kun je een luxe Volvo rijden, maar daar kan het werk niet mee gedaan worden’.

De wetgever kan met de nieuwe grijskentekenregeling toch niet bedoeld hebben dat de bijtelling 40% stijgt. Ook al zijn dit leuke extra inkomsten voor de staatskas. De Tweede Kamer moet deze regeling terugdraaien. Maar nog liever ziet EVO dat ook het bijtellingpercentage voor bestelauto’s verlaagd wordt. Ondernemers zouden het liefst de bijtelling voor een redelijk bedrag afkopen. Werknemer en werkgever worden zo verlost van alle administratieve rompslomp en de fiscus krijgt toch haar geld. Nu moeten bestelautochauffeurs nog een uitgebreide rittenregistratie bijhouden als zij onder de bijtelling willen uitkomen.
Categorie:
Tag(s):