vrijdag, 3. juni 2005 - 16:07

Ontwerpen van een echte car

Amstelveen

Horacio Pagani was al op zijn twaalfde bezig met het ontwerpen van auto´s en het maken van klei- en houtmodellen. Op z´n twintigste ontwierp hij een Formule 3 auto die door Renault gebruikt is en een paar jaar later kwam hij bij Lamborgini terecht. Daar werkte hij onder meer mee aan auto´s als de Countach Evoluzione en LMA.

In 1988 startte hij Pagani Composite Research, een bedrijf dat gespecialiseerd was in het vervaardigen van carbon fibre onderdelen. Na te hebben geassisteerd bij het ontwerp van Diablo begon Pagani voor zichzelf. In 1988 was hij al begonnen met het ontwerpen van zijn eigen sportauto en in 1992 was het eerste prototype geboren. In 1994 werd een overeenkomst gesloten met Mercedes (motoren) en in 1999 presenteerde Pagani de Zonda C12 op de Salon van Geneve.

Dat Pagani nog steeds een voorkeur heeft voor het gebruik van carbon is goed te zien aan de Zonda Roadster. Het chassis en de bodypanelen zijn geheel vervaardigd uit carbon. Bovendien wordt in het interieur veel van dit lichte en sterke materiaal gebruikt. Dankzij het gebruik van lichte materialen is de Zonda Roadster slechts 1.280 kg zwaar. Het dakpaneel is afneembaar en weegt maar 5 kg.

Dankzij een samenwerking met Mercedes wordt de Zonda Roadster aangedreven door een 555 pk sterke Mercedes-AMG V12. Deze twaalfcilinder met een inhoud van 7.3 liter hoeft slechts 2,3 kg per pk mee te slepen. Een logisch gevolg van deze prachtige waarden is dat de Zonda Roadster slechts 3,7 seconden nodig heeft om naar 100 km/h te sprinten. Het vermogen wordt overgebracht op de achterwielen. Lichtmetalen wielen in de maat 19 inch zijn achterop gemonteerd en de banden zijn van het formaat 345/35 ZR19.
Categorie:
Tag(s):