dinsdag, 1. november 2005 - 14:13

Oudste bedrijf van Nederland brengt ambacht opnieuw onder aandacht

Makkum

Kunstnijverheid betekent letterlijk: “arbeid met het vervaardigen van fraaie gebruiksvoorwerpen tot doel�. In Nederland zijn de traditionele bedrijven met deze doelstelling op een haar na uitgestorven; deels door desinteresse van het publiek, deels door mechanisatie en uitbesteding van arbeid in het buitenland. Toch is er een herleving van ambachtelijke technieken en tradities zichtbaar in het werk van prominente ontwerpers en kunstenaars. De meer dan 403 jaar oude tegelfabriek ‘Royal Tichelaar Makkum’ biedt deze week de mogelijkheid om het ambacht zelf te ervaren.

Op 7, 8, 9 en 11 november wil het Makkumer bedrijf de bezoekers zelf laten ontdekken hoe uniek het is dat het typisch Hollandse product nog steeds in Nederland gemaakt kan worden. Onder leiding van een van de rneesterschilders kunnen bezoekers een les nemen in het schilderen van een tegel, die daarna gestookt wordt nagestuurd. Daarnaast is er natuurlijk genoeg tijd om rond te kijken in de fabriek en voor een heerlijke lunch, die wordt verzorgd door De Bakkerswinkel. Bij de fabriek is deze zomer een Flagship Store geopend waar werk van bekende Nederlandse designers als Hella Jongerius, Claudy Jongstra, Marcel Wanders en Piet Hein Eek te zien en te koop is.
Voor meer informatie kunt u terecht op tichelaar.nl
Provincie:
Tag(s):