maandag, 14. maart 2005 - 17:27

Partners shoppen graag samen online

In tegenstelling tot wat je vaak op straat ziet, shoppen de partners op internet wél graag samen. Dit maakt het beslissen tot aankopen makkelijker, volgt uit een online onderzoek van Kortingswinkel. Maar uiteindelijk is het wel de man die betaalt.

Het onderzoek werd gehouden onder 381 online consumenten. Van de ondervraagden geeft 49% de voorkeur aan samen online shoppen tegenover 51% die liever de webwinkels alleen bezoekt. De belangrijkste reden die de ondervraagden aangeven is dat samen winkelen de aankoopbeslissing makkelijker maakt.

Volgens Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl is het samen online shoppen een gevolg van een gemiddeld hoger bestedingsbudget per huishouden. 'Bij het aanschaffen van een relatief duur product wordt eerst overleg gepleegd met de partner, voordat met daadwerkelijk overgaat tot de aankoop. Dit vindt vooral plaats bij het boeken van reizen en de aankoop van kleding en elektrische apparatuur.'

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de man vaker betaalt dan de vrouw. 16% Van de ondervraagde vrouwen zegt dat haar mannelijke partner vaak de betaling doet, tegenover 3% van de mannen die zegt dat de vrouw de aankoop afhandelt. In 14% van de gevallen delen de partners de rekening.

Verder is er in het onderzoek een top 5 samengesteld van producten die vooral samen worden aangeschaft.
1. Elektronische artikelen (computer, dvd-speler, fotocamera)
2. Kleding
3. Reizen, weekendjes weg
4. Boeken, CD’s, DVD’s
5. Huis-, tuin- en keukenartikelen
Categorie:
Tag(s):