vrijdag, 23. september 2005 - 10:06

Rabobank neemt 20% belang in Talpa

Rabo Participaties, de participatiemaatschappij van de Rabobank, neemt een belang van 20 procent in Talpa Media, het multimediabedrijf van John de Mol. De participatie-maatschappij heeft veel vertrouwen in de strategie van de onderneming en verwacht een goed financieel rendement. Ook wil de bank via deze participatie nauwbetrokken zijn bij de ontwikkelingen die zich op dit moment afspelen in de manier waarop de consument informatie en entertainment tot zich neemt. De kennis die de Rabobank hiermee opdoet kan zij gebruiken in het verstevigen van de relatie met haar klanten.

Talpa Media ziet zichzelf als een convergent mediaplatform - op het gebied van muziek, radio, TV en breedband internet - dat unieke infrastructuur combineert met unieke content. De organisatie is sterk in het bedenken en ontwikkelen van formats voor diverse media. Daarnaast heeft de onderneming uitgebreide ervaring in het produceren, verkopen en distribueren van content. Deze is 'platform onafhankelijk' en kan worden gebruikt voor televisie, radio, internet en (mobiele) telefoon. Dankzij snelle technologische vooruitgang, groeien deze media in hoog tempo naar elkaar toe, waardoor - in de visie van Talpa Media - de consument in staat wordt gesteld zich te ontwikkelen van passieve 'ontvanger' naar actieve 'besteller' van entertainment en informatie. Omdat het bedrijf eigenaar is van de content die op verscheidene manieren kan worden gebruikt, is het goed gepositioneerd om sterk te groeien. Talpa Media heeft de ambitie om marktleider te worden in Nederland. Rabo Participaties verwacht dat deze multimediale strategie zal leiden tot een aantrekkelijk financieel rendement op haar aandelenpakket.

Deze participatie past in het investeringsbeleid van de Rabobank. Zo heeft de bank eerder via haar business unit Global Telecom, Media & Internet (TMI) belangen gehouden in Wanadoo, Casema en Orange. Deze belangen zijn inmiddels succesvol doorverkocht. TMI heeft uitgebreide ervaring in het financieren en adviseren van telecomondernemingen, uitgeverijen en internetbedrijven. De Rabobank beschouwt de deelname in Talpa Media als een financiële participatie. Verder handhaaft de Rabobank een strikte scheiding tussen de media-inkoop en de financiële dienstverlening aan mediabedrijven.

Het mag duidelijk zijn dat Talpa met enthousiasme de samenwerking met Rabo Participaties aangaat. Aan het ambitieniveau van Talpa zijn immers substantiële investeringen verbonden. De financiële impuls van Rabo Participties is dan ook van belang voor de uitrol van Talpa's strategie. Daarnaast past voor Talpa deelname door de grootste consumentenbank van Nederland goed bij de doelgroep die de onderneming bedient.

Over de aankoopprijs van het aandelenpakket, de looptijd van de participatie en het verwachte rendement doen Rabobank en Talpa uit concurrentieoverwegingen geen mededelingen.
Categorie:
Tag(s):