woensdag, 23. november 2005 - 15:08

'Racen doe je op een circuit, niet op de snelweg'

Groningen

Zakelijke rijders staan vaak onder grote druk en zijn langdurig onderweg. Zij zijn daardoor gevoelig voor excessieve snelheidsovertredingen en geïrriteerd of agressief rijgedrag. Dat blijkt uit de ervaringen van de partners verkeersveiligheid in de provincie Groningen, waaronder 3VO, Provincie Groningen en Regiopolitie Groningen. Zij kozen er daarom voor de groep zakelijke rijders, in de provinciale campagne tegen agressief verkeersgedrag, apart te benaderen.

Via de website www.zakelijkracen.nl worden zakelijke rijders uitgedaagd een webtest te doen waarmee ze een racemiddag op het TT-circuit in Assen kunnen winnen. De actie loopt van 1 november tot 7 december 2005.

Om mee te dingen naar de prijs, moeten zakelijke rijders op het internet een aantal vragen beantwoorden over hun eigen rijgedrag. De partners hopen dat deze vragen de rijders aan het denken zetten over hun eigen rijgedrag. Voor de partners is de webtest een goed instrument om meer ‘feeling’ te krijgen met de doelgroep. Voor dit doel zijn aan de vragenlijst enkele vragen toegevoegd over veelgebruikte routes, aantal autokilometers en merk auto. De partners hebben overigens geen wetenschappelijke pretenties met de website. Omdat de actie voor de doelgroep aantrekkelijk te laten zijn, is de vragenlijst bewust kort gehouden.

Het is voor het eerst dat de partners in de provincie Groningen op deze manier een speciale groep via het internet benaderen. Via reclames bij tankstations, zakenmagazines en nieuwssites worden de zakelijke rijders attent gemaakt op de actie. Medio december worden de vijf prijswinnaars bekend gemaakt. Zij krijgen in januari 2006 gezamenlijk een racemiddag op het TT-circuit, onder leiding van Advanced Driving School onder het motto: Racen doe je op een circuit en niet op de snelweg.

De Groningse actie volgt de landelijke en regionale verkeersveiligheidscampagnes die zijn gericht op snelheidsovertredingen en agressief rijgedrag om gewenst rijgedrag te bevorderen. Actueel is de ‘I love verkeersregels’-campagne die het Rijk dit najaar introduceerde.
Provincie:
Tag(s):