dinsdag, 8. november 2005 - 10:52

Red Bull bevestigt Newey als technisch directeur

Vanochtend gingen het nog om sterke geruchten, maar vanmiddag heeft het team van Red Bull bevestigd dat Adrian Newey vanaf februari 2006 in dienst zal treden van de Oostenrijkse renstal. De succesvolle technisch directeur zal vertrekken bij het Engelse team van McLaren, waar de Engelsman al sinds het seizoen van 1997 werkzaam is.

De bekendmaking wordt gezien als een volgende stap in de richting van een team vol succesvolle ingrediënten, waar eerder dit seizoen al bekend werd gemaakt dat het team van directeur Dietrich Mateschitz V8-motoren zal krijgen van Ferrari. De komst van Newey betekent tevens de hereniging met David Coulthard, die al sinds hun tijd bij Williams met elkaar samenwerken. Ook de komst van Coulthard werd bij Red Bull gezien als een stap naar een team met succesvolle ingrediënten.

Eerder al gingen de geruchten dat Newey over zou stappen naar het team, wat vooral deze zomer een sterke wending nam. De Engelsman zou definitief hebben besloten te willen vertrekken bij zijn huidige werkgever om bij een ander team in te stappen. De eerste geruchten ontstond echter al eerder, toen de voorganger van Red Bull, Jaguar Racing, nog actief was in de koningsklasse van de autosport. Toen heeft teambaas Ron Dennis het idee echter uit zijn hoofd gepraat aangezien Newey wordt gezien als beslissende factor.

De Formule 1-carriere van Newey begon in 1986, toen hij betrokken was bij het project van Haas Lola. Het eerste succesvolle project kwam twee jaar later, toen hij bolides produceerde die boven hun gewicht konden knokken dankzij een uitstekend staaltje aërodynamica. In 1991 vertrok hij naar het team van Williams waar hij samen kwam te werken met Patrick Head, waar hij uiteindelijk vijf wereldtitels wist te winnen. In 1997 besloot hij toch naar McLaren te gaan waar hij verantwoordelijk was van het grote succes in 1998 en 1999.

Sindsdien heeft de Engelsman altijd voor het team van McLaren gereden, ondanks dat er veelvuldig in de wandelgangen werd verteld dat hij in onderhandeling was met het team van Jaguar. Zelf deed hij veel mensen verbazen toen hij bekendmaakte graag uit de sport te willen stappen om een jacht te bouwen voor America’s Cup. Na jaren van dominantie van Ferrari, wat tevens een stap terug betekende voor werkgever McLaren, was het zilveren team in 2005 terug aan de top. Het wereldkampioenschap werd niet behaald, maar de MP4-20 werd wel gezien als de meest snelle bolide op de grid.
Categorie:
Tag(s):